Producenci zabawek odzyskują dawnych klientów. Nostalgia napędza sprzedaż

Dorośli coraz częściej kupują rzeczy, które przypominają im końcówkę XX wieku i przełom tysiącleci. W efekcie stają się coraz poważniejszym klientem producentów zabawek.

Publikacja: 24.10.2023 14:21

Kolekcja lalek American Girl dla sentymentalnych dorosłych

Kolekcja lalek American Girl dla sentymentalnych dorosłych

Foto: Bloomberg

Z danych firmy badawczej Circana wynika, że dorośli (określani jako osoby powyżej 18. roku życia) stanowią coraz poważniejszą grupę odbiorców zabawek. Tak zwani "kidults" (co można przetłumaczyć jako "dzieciorośli") byli odpowiedzialni za 17 proc. całkowitej sprzedaży zabawek w dwunastu miesiącach między czerwcem 2022 a czerwcem 2023 r. To oznacza wzrost o 4 punkty procentowe w stosunku do okresu 2021-2022 r. i aż o 8 punktów procentowych więcej niż w 2019 r. Wartościowo rynek kidults urósł o 1,7 mld dolarów do 6,4 mld dolarów między czerwcem 2021 a czerwcem 2023 r.

Czytaj więcej

McDonald’s zarabia na nostalgii, Happy Meal dla dorosłych

O ile sama tęsknota za dzieciństwem i przeszłością nie jest niczym nowym u starszych pokoleń (popularność stacji i serwisów muzycznych z muzyką z lat 90. czy 80., a nawet starszą nie bierze się znikąd), o tyle trend kupowania zabawek przez dorosłych wydaje się być stosunkowo nowy.

Według psychologów nowy trend napędziła, niejako dwutorowo, pandemia. Z jednej strony spowodowała podwyższony poziom lęku i częstsze myślenie o śmierci, co skłoniło do szukania odskoczni i zagłębiania się w nostalgicznej tęsknocie za „lepszymi” czasami dzieciństwa. Szczególnie silne było to w pokoleniu Z i u millenialsów, które to pokolenia są wciąż młode i wspomnienie przejścia z dzieciństwa do dorosłości jest u nich świeże.

Czytaj więcej

Inwestycje w Lego korzystniejsze niż w złoto, znaczki, wina czy dzieła sztuki

- Przejście od dzieciństwa i okresu dojrzewania do dorosłości pociąga za sobą słodko-gorzki konflikt między pragnieniem osiągnięcia niezależności a pragnieniem beztroskiej niewinności i bezpieczeństwa dzieciństwa – powiedziała CNN Kristine Batcho, psycholożka z Le Moyne College w Syracuse.

Do tych głębszych czynników psychologicznych doszła jeszcze potrzeba rozrywki, której zaspokajanie trzeba było realizować w domach czy w małych grupach. To pozwoliło znacząco zwiększyć sprzedaż przedmiotów takich, jak gry planszowe, puzzle, karty kolekcjonerskie czy zestawy do budowania. W efekcie, np. Lego, wypuściło w 2021 r. całą linię produktów przeznaczonych wprost dla dorosłych.

Czytaj więcej

Mattel zapowiada całkiem nową lalkę Barbie, inspirowaną filmem Grety Gerwig

Z kolei należąca do Mattel firma American Girl, w 2021 roku wypuściła limitowaną serię lalek z okazji 35. rocznicy istnienia marki i stwierdziła w późniejszych badaniach konsumenckich, że ponad połowa kosztujących 150 dolarów lalek, kupiona była przez dorosłych dla siebie, a nie dla dzieci. W efekcie American Girl wypuściło także ponownie ubranka dla lalek oparte na oryginalnych wzorach z 1999 roku, a w kawiarniach umieszczonych w swoich sklepach zwiększyła ofertę produktów skierowanych ewidentnie dla dorosłych.

Modę na konkretne zabawki lub marki dla dorosłych dzieci napędzają media społecznościowe. Posty, relacje na TikToku, Instagramie i innych platformach często napędzają sprzedaż marek.

Trend kidult, jak zauważa CNN, zaczyna jednak lekko hamować, na co wpływ wydaje się mieć malejąca ilość pieniędzy w portfelach konsumentów.

Z danych firmy badawczej Circana wynika, że dorośli (określani jako osoby powyżej 18. roku życia) stanowią coraz poważniejszą grupę odbiorców zabawek. Tak zwani "kidults" (co można przetłumaczyć jako "dzieciorośli") byli odpowiedzialni za 17 proc. całkowitej sprzedaży zabawek w dwunastu miesiącach między czerwcem 2022 a czerwcem 2023 r. To oznacza wzrost o 4 punkty procentowe w stosunku do okresu 2021-2022 r. i aż o 8 punktów procentowych więcej niż w 2019 r. Wartościowo rynek kidults urósł o 1,7 mld dolarów do 6,4 mld dolarów między czerwcem 2021 a czerwcem 2023 r.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Obuwniczy gigant ma umowę z konsorcjum banków. Założyciel zdradza nam plan
Handel
Dariusz Miłek, założyciel CCC: Wszystko, czego potrzebuję już mam
Handel
Potężna awaria prądu w Warszawie. Zamknięte galerie handlowe i IKEA
Handel
Potężne zwolnienia Unilever w Europie. Pracę straci jedna trzecia załogi biurowej
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Handel
Finał Euro 2024. Angielskie sieci handlowe zmieniają godziny otwarcia sklepów
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą