W I kwartale Próchnik miał 0,8 mln zł zysku netto, wobec –0,04 mln zł straty rok temu. Na poziomie operacyjnym strata wyniosła 0,03 mln zł wobec 0,8 mln zł zysku przed rokiem. Zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 38 proc., do 7 mln zł, do czego przyczyniło się zwiększenie przychodów o 23 proc., do 12,3 mln zł i marży brutto o 6,1 pkt, do 57,2 proc. Rynek negatywnie odebrał te informacje i po wzrostach w poprzednich dniach dzisiaj kurs spada o 7 proc., do 1,48 zł.
Informację o wynikach odbieramy negatywnie, gdyż jest w nich dużo rozbieżności – mówi Marcin Stebakow, dyrektor działu analiz w DM BPS. - Przede wszystkim zachodzimy w głowę jak można pokazać wyższą marżę w wyprzedażowym kwartale aniżeli uzyskaną w całym 2015 roku (57,2 proc. vs 55,7 proc.) oraz tak dynamiczny wzrost kosztów funkcjonowania (+78 proc. r/r) przy zmniejszeniu powierzchni handlowej (o 13 proc., do 3,2 tys. mkw.).
Poza tym marża handlowa odbiega o 10 p.p. od tej ukazanej w raportach miesięcznych. - Wykazane wówczas 47,3 proc. rentowności na sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych oraz w sklepach internetowych ni jak się ma do 57,2 proc. pokazanych w raporcie. Aby tego było mało w komentarzu czytamy, iż uzyskana marża nadal nie odzwierciedla w pełni oczekiwań zarządu oraz wyniki operacyjne zrealizowane w 1Q'16 obciążone były również ostatnim etapem wyprzedaży wcześniejszych kolekcji spółki – podkreśla Stebakow.
Przytacza także inny fragment z raportu, dotyczący zmiany modelu prowadzenia sieci sprzedaży, co też miało wpłynąć na znaczący wzrost zatrudnienia i krótkoterminowo zwiększyło koszty w relacji do realizowanych przychodów. „Jednocześnie słuszność przyjętej strategii potwierdziły wyniki zrealizowane w kwietniu 2016 kiedy to rezultaty odnotowane w samodzielnie zarządzanych salonach istotnie przekroczyły średnie rynkowe" – czytamy w raporcie.
- Spółka po raz pierwszy podała, iż powierzchnia na koniec 1Q'16 wyniosła 3,2 tys. mkw. a średnie przychody wyniosły 1199 zł netto (+23 proc. r/r) przy jednoczesnym zmniejszeniu powierzchni sprzedaży o 13 proc. (-485 mkw). Sprzedaż internetowa wzrosła w stosunku do roku ubiegłego o 292 proc. stanowiąc 15 proc. w przychodach zrealizowanych w 1Q'16 wobec 3 proc. w roku ubiegłym – dodaje Stebakow.