Reklama

Pocovidowa normalizacja: po ubrania i buty rzadziej do internetu

Handel odzieżą i obuwiem w I kwartale 2022 roku przeniósł się do tradycyjnych sklepów. Są wyniki największych polskich firm je prowadzących. Akcje na giełdzie w górę.

Publikacja: 05.05.2022 09:48

Pocovidowa normalizacja: po ubrania i buty rzadziej do internetu

Foto: Bloomberg

LPP i CCC, a także Zalando pokazały wstępne dane finansowe za pierwsze trzy miesiące bieżącego roku obrotowego, czyli za okres do końca kwietnia 2022 roku. VRG ujawniła zaś nowe informacje o rezultatach w kwietniu. Jak wypadły firmy, w które lokują giełdowi inwestorzy?

Tak, że pierwsza czwartkowa sesja w maju przyniosła na otwarciu wzrosty notowań sieci sklepów z odzieżą i obuwiem. Na zielono świecą notowania LPP, CCC, VRG, a także Esotiq&Henderson. Część zasługi leży we właśnie pokazanych wynikach firm za pierwsze miesiące 2022 roku.

Tradycyjna sieć sklepów detalicznych gdańskiego LPP i e-sklepy tej grupy sprzedały w okresie luty-kwiecień br. odzież, dodatki i artykuły wyposażenia wnętrz za 3,42 mld zł, czyli za sumę o 45 proc. większą niż rok wcześniej. Pełną parą pracowały szczególnie te pierwsze.

Obroty sklepów takich marek jak Reserved, Sinsay, czy Mohito w galeriach, parkach handlowych i innych miejscach należące do LPP zwiększyły się rok do roku o 76 proc. do 2,4 mld zł. W tym samym czasie handel internetowy niemal się nie zmienił: na zakupy w e-sklepach LPP wydano tylko o 3 proc. więcej niż w I kw. 2021 r. – około 1,02 mld zł. W rezultacie udział e-commerce w obrotach grupy spadł o 12 pkt proc. do 30 proc.

Jednocześnie – tak jak zapowiadał Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP – tzw. pierwsza marża handlowej grupy odzieżowej jest nieco gorsza niż przed rokiem. Choć sam zysk brutto ze sprzedaży poszedł w górę to jednak w tempie wolniejszym niż przychody. Lutkiewicz wyjaśniał, że trzeba będzie wyprzedać zapasy zrobione na rzecz zamykanych sklepów za wschodnią granicą, a to wymagać będzie intensywniejszych kampanii i przecen. Marża brutto na sprzedaży w I kw. roku 2022/2023 obejmującego półtora miesiąca wojny o Ukrainę wyniosła 53,6 proc., czyli była o 1,9 proc. niższa niż rok temu.

Reklama
Reklama

Za to już zysk operacyjny, uwzględniający takie elementy jak czynsze czy wynagrodzenia, urósł dużo szybciej niż obroty (o 136 proc. do 205 mln zł) i rentowność grupy na tym poziomie poprawiła się istotnie: z około 3 proc. do nieco ponad 6 proc. Przyczyniło się do tego najprawdopodobniej zamknięcie sklepów w Ukrainie i Rosji, bo – jak pokazuje spółka – wszystkie powyższe rezultaty przyniosły sklepy zajmujące o 13 proc. metrów kwadratowych powierzchni handlowej mniej niż rok wcześniej (1,32 mln m kw. vs. 1,51 mln m kw.).

Jak zaznaczono w krótkim komentarzu do tych danych obliczenia zostały przeprowadzone wg. wiedzy zarządu na 4 maja i mogą się jeszcze zmienić.

Z kolei obroty Grupy CCC w I kw. roku obrotowego (również kończy się w kwietniu) były wyższe niż rok temu o 32 proc. i zamknęły się sumą 1,89 mld zł. Grupa, do której należą sieci sklepów CCC, HalfPrice (część lokali po CCC), eObuwie, platformy Modivo i eObuwie oraz szereg marek obuwniczych i odzieżowych, poprawiła przy tym wyniki ograniczają stratę operacyjną i EBITDA (wg. preferowanego przez inwestorów starego standardu MSR17).

Strata operacyjna Grupy CCC w I kw. roku 2022/2023 to 45 mln zł (101 mln zł rok temu). Z kolei strata EBITDA (MSR17) wg. wyliczeń Tomasza Sokołowskiego z Santander Biuro Maklerskie to 10 mln zł.

Grupa CCC pokazała natomiast wynik (podobnie jak LPP) wg. standardu MSSF6 i jest już sporo ponad kreską: 110 mln zł vs. 35 mln zł w I kw. 2021 r.

Podobnie jak w LPP, także w CCC widać spowolnienie w e-commerce. Zdaniem Sokołowskiego to efekt pocovidowej normalizacji.

Reklama
Reklama

Mająca wejść w tym lub przyszłym roku na giełdę grupa e-commerce Modivo (d. eObuwie) zanotowała 19-proc. wzrost przychodów (do 916 mln zł), ale jej zyski silnie spadły. Zysk operacyjny skurczył się o 38 proc. do 41 mln zł. EBITDA (wg. MSSF16) o 27 proc. do 59 mln zł.

Rentowność operacyjna i marża EBITDA stopniały prawie o połowę (w każdym przypadku o 4,1 pkt proc.) do odpowiednio 4,5 i 6,4 proc. To wg. zarządu CCC efekt kosztów inwestycji, a marża EBITDA jest zgodna z planem.

Spadek przychodów z e-commerce wykazuje w tym roku Grupa VRG, właściciel takich marek jak Vistula, Wólczanka, Bytom, Deni Cler i W.Kruk. W kwietniu uzyskała z tego tytułu niecałe 16 mln zł, o 15 proc. mniej niż przed rokiem. A przez cztery miesiące br. e-handel przyniósł jej niecałe 60 mln zł, czyli 18 proc. mniej niż rok wcześniej.

Obroty VRG w ponad 80 proc. wypracowują w tym roku sklepy tradycyjne (65 proc. rok temu). Po czterech miesiącach łączne przychody grupy wyniosły 352,3 mln zł, o prawie 70 proc. więcej niż rok temu. Marża brutto na sprzedaży grupy poprawiła się silnie, bo o 5,6 pkt proc. do 52,8 proc.

Dziś rano wyniki finansowe za I kwartał br. pokazało i omówi notowane we Frankfurcie Zalando. Przychody grupy spadły o 1,5 proc. rok do roku o 2,2 mld euro i miała ona 51,8 mln euro straty operacyjnej.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama