Popularna aplikacja sprzedażowa mierzy się ze strajkiem sprzedawców

Etsy to popularna w USA aplikacja sprzedażowa skupiona na rękodziele i unikalnych przedmiotach. Jej sprzedawcy postanowili się zbuntować przeciwko podwyżce opłat.

Publikacja: 12.04.2022 14:40

Popularna aplikacja sprzedażowa mierzy się ze strajkiem sprzedawców

Foto: Adobe Stock

11 kwietnia użytkownicy Etsy, sprzedający za pośrednictwem tej aplikacji, rozpoczęli strajk w związku z podniesieniem przez serwis prowizji o 30 procent. Strajk został poparty przez co najmniej 18,5 tysiąca osób, które można zidentyfikować jako sprzedających za pośrednictwem Etsy swoje wyroby. Serwis ten koncentruje się na unikalnych, niemasowych przedmiotach – rękodziele czy krótkich seriach produktów rzemieślniczych zaprojektowanych przez sprzedających. Etsy reklamuje się hasłem „wspieraj niezależnych przedsiębiorców”.

Najwyraźniej forma wsparcia poprzez podwyżkę prowizji z 5 do 6,5 proc. nie przypadła jednak do gustu sprzedającym. I to pomimo zapewnień Etsy, że środki z podwyżki zostaną przeznaczone na inwestycje w marketingi, dodatkowe narzędzia dla sprzedających i „stworzenie światowej klasy obsługi klienta”. Zgodnie z informacjami serwisu Yahoo Finance, zysk Etsy przed opodatkowaniem wyniósł w 2021 471 mln dolarów i był o ponad 100 mln wyższy niż w 2020.

Sprzedawcy stworzyli petycję, w której domagają się anulowania podwyżek opłat, a także stworzenie kompleksowego planu rozprawienia się ze sklepami „odsprzedającymi”, czyli osobami sprzedającymi za pośrednictwem Etsy towary masowo produkowane (czyli de facto nabierającymi klientów). W petycji znalazły się też postulaty ulepszenia systemów wsparcia dla sprzedawców, których działalność została utrudniona przez zautomatyzowane narzędzia Etsy, a także żądanie zakończenia programu oceniania sprzedawców.

Czytaj więcej

Sbierbank wyrzucony z Apple Store. Nie można pobrać aplikacji

- Strajk ma trwać od 11 do 18 kwietnia, ale ludzie zachęcani są do strajkowania tak długo, jak mogą i nikt nie powinien się wstydzić, jeżeli nie może tego robić przez cały tydzień – powiedział CNN Mattie Boyd, jeden z organizatorów strajku.

Według Boyda, wielu sprzedawców poczuło się niezbyt uczciwie potraktowanych podwyżką prowizji (pierwszą od 2018 roku). Do tego sprzedający, bez których Etsy nie miałoby klientów, czują się pominięci w procesie decyzyjnym i odczuwają brak dialogu z firmą. Dlatego też postanowili przestawić swoje sklepy w tryb „urlopowy”, który pozwala na zawieszenie sprzedaży przez określony czas. Koordynacji swoich wysiłków, ponieważ są rozsiani po całych Stanach Zjednoczonych, sprzedawcy dokonywali za pomocą różnych kanałów komunikacji, wśród których najpopularniejsze okazały się Reddit, Discord i… Instagram.

Etsy twierdzi, że „sukces sprzedawców jest dla Etsy najwyższym priorytetem”. Dyrektorka do spraw operacyjnych Raina Moskowitz twierdzi, że firma jest otwarta na opinie sprzedawców, a nowa struktura opłat pozwoli firmie spełnić większość postulatów zawartych w petycji, choćby tych dotyczących usuwania kont sprzedawców towarów masowych”.

Strajk sprzedawców platformy typu marketplace jest dość niecodziennym wydarzeniem. Jeżeli odniósłby sukces, mógłby się przyczynić do mobilizacji sprzedawców korzystających z bardziej masowych platform. Równocześnie, jak zauważa CNN, strajk ten idzie w parze z rosnącą w USA falą aktywizmu pracowników i najniższego szczebla korporacyjnego w ogóle, w ramach której coraz głośniej pojawiają się żądania podnoszenia płac i poprawy warunków pracy. Wśród efektów tej fali są pierwsze organizacje związkowe w firmach, które dotychczas skutecznie zwalczały związki zawodowe – w Starbucksie i Amazonie.

11 kwietnia użytkownicy Etsy, sprzedający za pośrednictwem tej aplikacji, rozpoczęli strajk w związku z podniesieniem przez serwis prowizji o 30 procent. Strajk został poparty przez co najmniej 18,5 tysiąca osób, które można zidentyfikować jako sprzedających za pośrednictwem Etsy swoje wyroby. Serwis ten koncentruje się na unikalnych, niemasowych przedmiotach – rękodziele czy krótkich seriach produktów rzemieślniczych zaprojektowanych przez sprzedających. Etsy reklamuje się hasłem „wspieraj niezależnych przedsiębiorców”.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Sztabki złota z supermarketu. Znikają w oka mgnieniu
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Handel
Moskwa i Pekin próbują osłabić dolara. Juan ma być walutą międzynarodową
Handel
Hipermarkety są teraz tańsze od dyskontów
Handel
Babie lato popsuło start sezonu. Buty i ubrania czekają na ochłodzenie
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Handel
Południowoafrykański gigant chce sprzedać sklepy w Polsce
Handel
Francuzi oszczędzają na wszystkim. "Niektórzy mniej jedzą i rzadziej się kąpią"