W sklepach Decathlon dzięki specjalnym etykietom wystarczy postawić koszyk na kasie, by pojawiła się kwota do zapłacenia, podobne rozwiązanie pojawia się w sklepach Reserved. – Etykiety RFID są niestety stosunkowo drogie, dlatego nie jest to rozwiązanie na drobne towary spożywcze. Dodatkowo wiele nie ma żadnych etykiet, np. pieczywo, owoce i warzywa na sztuki – mówi Agnieszka Górnicka.
W handlu pojawiają się już sklepy bez pracowników. – Nasz sklep samoobsługowy, który został uruchomiony w Krakowie, to pilotażowy projekt. Z uwagi na pandemię i związane z nią ograniczenia trudno jednoznacznie go ocenić – mówi Adam Imielski.
– W ubiegłym miesiącu powstał nasz drugi sklep samoobsługowy. Nie wykluczamy dalszego rozwoju tego formatu, ale o ewentualnych nowych sklepach będziemy informować – podaje z kolei Carrefour.
Firmy o tym nie mówią, ale takie formaty pozwalają np. pracować w niedziele z zakazem handlu, co jest znaczącą przewagą nad rywalami.
Zmiany w handlu przyspiesza eksplozja popularności zakupów internetowych
12 mld dol. wyniosły w 2020 r. w Polsce wydatki internetowe na pięć głównych kategorii produktów – wynika z danych zebranych przez Statista.com. To 2,3 mld dol. więcej niż w 2019 r., co oznacza skok o niemal 25 proc. Jak szacuje Izba Gospodarki Elektronicznej, ogółem Polacy w internecie wydają ok. 100 mld zł rocznie. Rynek rośnie od lat, ale 2020 r. był zupełnie inny. Pandemia i wielotygodniowe zamknięcie wielu sklepów, choćby w centrach handlowych, spowodowało, że jedyną opcją robienia zakupów stały się w wielu wypadkach sklepy i platformy internetowe. Choć wydaje się, że tak ogromny wzrost powodzenia jest nie do powtórzenia, to wiele wskazuje, że dużo sektorów w 2021 r. może rosnąć w podobnym tempie. Przykład to moda, największa kategoria w polskim online. W 2020 r. Polacy zwiększyli swoje wydatki na ubrania przez internet ponad 1,1 mld dol. do 5,7 mld dol., ale prognoza na 2021 r. mówi o wzroście ponownie o niemal 1 mld dol. Ogólne wydatki internetowe już o więcej niż 20 proc. nie wzrosną, ale wciąż to dwucyfrowe tempo. Wiele zależy od tego, jak długo potrwa zamknięcie gospodarki.
Marcin Grabara wiceprezes Rossmann SDP
Nowy sposób robienia zakupów, bez podchodzenia do kasy, to Rossmann GO. Klient wybiera produkty, które chce kupić, skanuje ich kody kreskowe smartfonem dzięki aplikacji z nową funkcją. Nie musi niczego przekładać z koszyka na ladę przy kasie, od razu może zapakować zakupy do swojej torby. Płaci online: podpiętą kartą, Google Pay lub Aple Pay, BLIK-iem czy przelewem online. Kasy samoobsługowe cieszą się coraz większą popularnością, mamy je we wszystkich 1500 sklepach. Rossmann GO dopełnia te ofertę: kasa samoobsługowa jest w smartfonie w aplikacji.