Reklama

Jest rekord: 134 mld zł na obronność wydane w 2024 r.

W 2024 r. na obronność Polska najpewniej wydała ok. 134 mld zł, co stanowi ok. 3,7 proc. PKB – wynika z szacunków „Rzeczpospolitej”. Pierwotny plan zakładał wydanie prawie 160 mld zł.

Publikacja: 20.01.2025 05:30

Najdroższą, bo wartą aż 40 mld zł, jest zakup aż 96 śmigłowców AH-64E Apache, który uczyni nas poza

Najdroższą, bo wartą aż 40 mld zł, jest zakup aż 96 śmigłowców AH-64E Apache, który uczyni nas poza USA użytkownikiem największej liczby tych statków powietrznych na świecie.

Foto: Adobe Stock

Na polskie wydatki na obronność składają środki z budżetu państwa oraz z pozabudżetowego Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ). Pod koniec 2023 r. plan przewidywał, że w 2024 r. na ten cel wydamy 118,14 mld zł z budżetu oraz 53,5 mld zł z FWSZ. Biorąc pod uwagę, że część środków z budżetu jest przesuwana do tego funduszu, w sumie miało to dać 158,9 mld zł.

Jeszcze nie wszystkie wydatki za 2024 r. są dokładnie policzone, ale można pokusić się o szacunki. Jak one wyglądają? – Budżet MON w 2024 r. wyniósł, po zmianach, 115,595 mld zł. Podjęte przez kierownictwo MON działania poskutkowały niemal pełną realizacją planu wydatków. To wciąż dane szacunkowe, a szczegółowa informacja o realizacji budżetu resortu za 2024 r. będzie mogła zostać przedstawiona po sporządzeniu rocznej sprawozdawczości budżetowej – wyjaśniają „Rzeczpospolitej” urzędnicy resortu.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Biznes
Polska zbrojeniówka wystrzeliła. Rekordowe przychody w 2024 r.
Gospodarka
Znamy warunki handlu między UE a USA
Gospodarka
Sankcje za Gazę na firmy wspierające Izrael? UE zabiera głos
Gospodarka
Rosja wierzy w swój sukces na Alasce. Bez niego gospodarka długo nie pociągnie
Gospodarka
Ministerstwo Klimatu przedstawiło projekt ustawy o ROP. W grze 14 mld zł
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama