Według oficjalnych danych rosyjskiej inspekcji alkoholowej w 2022 r Rosjanie kupili o 1 proc. więcej wina i wódki aniżeli rok wcześniej. Oznacza to, że na jednego obywatela Rosji przypadło 6,4 litra sprzedanego czystego spirytusu, przytacza oficjalne dane gazeta RBK. W 2021 r było to 6,3 litra, a w 2019 r - 6 litrów.
Badanie rynku przeprowadzone przez firmę NielsenIQ w końcu 2022 r okazało się, że dwie trzecie Rosjan nie oszczędza na alkoholu, podczas kiedy 71 proc. badanych oszczędza na ubraniach; na domowej rozrywce (telewizja, gry komputerowe itp) - 66 procent. Na jedzeniu poza domem oszczędzało 56 proc. Rosjan. Oszczędności na spożyciu alkoholu zgłosiło jedynie 36 proc. kupujących.
Dynamika wzrostu sprzedaży napojów alkoholowych w sztukach była w Rosji nawet wyższa niż żywności: sprzedaż alkoholu wzrosła o 4,2 proc., a artykułów spożywczych — o 1,2 proc.. Dla porównania: sprzedaż odzieży i obuwia w okresie styczeń-czerwiec 2022 r spadła o 25-30 proc.
NielsenIQ co kwartał prowadzi badanie kluczowych trendów zachowań konsumenckich „Indeks optymizmu konsumentów”. W ankiecie online bierze udział około 1000 respondentów, próba obejmuje mężczyzn i kobiety w wieku od 18 do 65 lat mieszkających w miastach powyżej 1 miliona osób.
Tymczasem rosyjski reżim chwali się spadkiem pijaństwa w Rosji. Od 2008 do 2021 roku Rosjanie zaczęli pić prawie 43 proc. mniej alkoholu, poinformowało ministerstwo zdrowia we wrześniu 2022 r. Według ministra zdrowia Muraszki, jeśli w 2008 roku spożycie alkoholu na mieszkańca wynosiło średnio 15,7 litra alkoholu rocznie, to w 2021 roku będzie to 9 litrów. Pod koniec października 2022 r Muraszko wyjaśnił, że tylko w 2021 roku spożycie alkoholu spadło z 9,4 litra na mieszkańca do 9,1 litra, ale „nadal jest to wysoki poziom”.