Alternatywny rynek obrotu giełdowego NewConnect ma już ponad pięć lat. Został stworzony z myślą o małych, innowacyjnych firmach, które chcą pozyskać kapitał np. na unowocześnienie produktów czy zwiększenie udziału w rynku. W ubiegłym roku zadebiutowały na nim 172 spółki, w tym roku z powodu osłabienia koniunktury giełdowej – 85. To wciąż dobry wynik, który świadczy o tym, że inwestorzy wciąż są zainteresowani małymi, wzrostowymi firmami, wierząc, że część z nich odniesie sukces na miarę amerykańskich gigantów, jak Google czy Microsoft.
Inwestorzy preferują rentowne spółki
Na NewConnect większość stanowią jednak firmy z tradycyjnych branż, np. finansowej, budowlanej czy handlowej.
– W chwili obecnej największą szansę na pozyskanie kapitału mają przede wszystkim spółki rentowne, funkcjonujące na rynku od co najmniej kilku lat, planujące wykorzystać środki finansowe na ekspansję i rozwój działalności. Ze względu na sytuację rynkową inwestorzy są skłonni akceptować niższą stopę zwrotu z inwestycji na rzecz lokowania środków finansowych w bardziej rokujące aktywa – mówi Agata Brzyska, konsultantka z firmy Grant Thornton. Jednak zaznacza, że nie jest to żelazną regułą. – Dobre spółki z ciekawymi pomysłami na rozwój biznesu mają szansę pozyskać finansowanie niezależnie od panujących warunków rynkowych – dodaje.
– Trudniejsze zadanie stoi przed spółkami, które działają w branżach dotkniętych wyraźnym negatywnym sentymentem inwestycyjnym. Inwestorzy bardzo sceptycznie podchodzą do nowych projektów o charakterze bardziej restrukturyzacyjnym niż rozwojowym – wyjaśnia Piotr Białowąs, wiceprezes INVESTcon GROUP. Według niego wciąż duże jest przywiązanie inwestorów do spółek z tradycyjnych branż gospodarki z silnymi bilansami o kapitałach adekwatnych do rozmiaru prowadzonej działalności.
Mniej restrykcyjne wymogi
Rynek NewConnect umożliwia zdobycie stosunkowo taniego i szybkiego finansowania inwestycji. W przeciwieństwie do wejścia na główny rynek GPW debiut i obecność spółki na NewConnect są obwarowane dużo mniej restrykcyjnymi wymogami. Spółka może przeprowadzić emisję akcji w trybie oferty prywatnej lub publicznej. Najczęściej firmy decydują się na pierwsze rozwiązanie ze względu na krótszy czas przygotowania i niższe koszty. Oferta prywatna jest skierowana do wąskiej grupy inwestorów (nie więcej niż 99).