Posucha ?na rynku wtórnym
Nie widać większej aktywności wśród spółek już notowanych. Poza trochę wymuszoną przez nadzór ofertą BNP Paribas, wartą ponad 230 mln zł, czy wtórną emisją Hygieniki (prospekt jest w KNF) niewiele się dzieje.
Konrad Łapiński, zarządzający Total FIZ TFI, zwraca uwagę na wciąż niską wycenę spółek. W jego opinii może to być czynnik, który powstrzymuje potencjalnych emitentów przed emisją akcji. Istotną kwestią, jeśli chodzi o rynek pierwotny, jest też marginalizacja OFE, które dotychczas były jednym z najbardziej aktywnych graczy na rynku, dodaje Łapiński.
W ostatnich latach wiele spółek przekładało lub zawieszało oferty publiczne. W uzasadnieniu z reguły wskazywały na kryzys i złe warunki rynkowe. Obecnie, na co wskazują najnowsze dane dotyczące PKB w I kwartale, kryzysu już nie ma. Mimo to spółki nie szukają kapitału na giełdzie.
Wskazówką, dlaczego tak jest, mogą być informacje o podaży pieniądza. W ostatnich miesiącach widać, że zmniejsza się stan depozytów przedsiębiorstw i równocześnie zwiększa się wartość kredytów. Może to oznaczać, że firmy wolą się finansować ze środków własnych lub – przy historycznie niskich stopach procentowych – posiłkować się tanim kredytem.
– Przy tak niskim poziomie stóp procentowych spółki chętniej szukają pieniędzy na rynku obligacji. Można tam relatywnie tanio pozyskać kapitał i nie rozwadniać go jak w wypadku oferty giełdowej – dodaje Łapiński.
Multimedia Polska sprzeda akcje za prawie miliard złotych
Mimo że sytuacja na warszawskiej giełdzie debiutom nie sprzyja, jedna z największych sieci telewizji kablowych w kraju próbuje swoich sił. W czwartek zaczęła się budowa książki popytu wśród inwestorów instytucjonalnych, w piątek ruszają zapisy inwestorów indywidualnych. W szybkim tempie, zaledwie kilka dni po zatwierdzeniu prospektu emisyjnego, rusza (druga już w ciągu ostatnich ośmiu 8 lat) pierwotna oferta Multimedia Polska.