Prowadzi ją Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (wcześniej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego) we współpracy z urzędami marszałkowskimi. Sieć ma charakter ogólnopolski. Obejmuje 78 lokalnych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich na poziomie powiatów, 15 głównych punktów w stolicach regionów (z wyjątkiem województwa śląskiego) oraz dwa punkty w Warszawie. Pierwszy z nich to Centralny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, a drugi – branżowy, przy Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (dla inwestorów zagranicznych).
Na rzecz sieci PIFE pracuje około 280 konsultantów. Ich zadaniem jest udzielanie informacji o możliwościach uzyskania pomocy finansowej z funduszy europejskich na lata 2007–2013, a także kierowanie potencjalnych odbiorców (beneficjentów) do odpowiednich instytucji przyjmujących wnioski o dofinansowanie (w każdym z punktów dostępny jest wykaz danych kontaktowych do instytucji zajmujących się przyznawaniem dofinansowania, udostępniane są też publikacje dotyczące funduszy europejskich).
Każdy z odwiedzających punkty może się dowiedzieć, do jakiej grupy projektów w ramach programów operacyjnych może być zakwalifikowany jego pomysł. Konsultanci nie tylko wskażą źródła dofinansowania oraz przekażą informacje o niezbędnych procedurach ubiegania się o wsparcie, ale również przekażą informacje dotyczące sposobu rozliczenia projektu.
Jak się skontaktować
Zainteresowani uzyskaniem dofinansowania z Unii Europejskiej mogą skontaktować się z pracownikami punktów osobiście, ale też zadać pytania telefonicznie lub pisemnie za pośrednictwem poczty tradycyjnej i elektronicznej. Dla zapewnienia jak najwyższej jakości pracy konsultantów przy obsłudze klienta w całej sieci obowiązują wspólne standardy funkcjonowania punktów. Określają one m.in. maksymalny czas na przygotowanie odpowiedzi, np. odpowiedzi na listy wysyłane pocztą elektroniczną (e-mailem) udzielane są w ciągu trzech dni roboczych (w szczególnych przypadkach czas ten może się wydłużyć o kolejne pięć dni w chwili, gdy niezbędne są konsultacje eksperckie treści udzielanej odpowiedzi).
Punkty mobilne
Punkty są zlokalizowane w miastach wojewódzkich oraz w części miast powiatowych. Dlatego w 2012 roku, aby ułatwić mieszkańcom mniejszych miejscowości korzystanie z usług sieci PIFE w miejscowościach, w których nie ma punktów, we współpracy z samorządami lokalnymi, zorganizowano 1960 mobilnych punktów informacyjnych.