– Przedsiębiorca musi przekonać o atrakcyjności planowanej inwestycji dwie instytucje. Najpierw bank komercyjny, aby udzielił mu promesy kredytowej, później BGK, aby przyznał dofinansowanie. Procedura wymusza na przedsiębiorcy przygotowanie bardziej szczegółowej i przemyślanej dokumentacji niż w przypadku innych konkursów o dotacje. Dokumenty muszą w pełni udowadniać powodzenie rynkowe planowanego przedsięwzięcia – wyjaśnia Jakub Bursa, partner firmie doradczej SAS Advisors, który też spodziewa się wielu aplikacji.
– Kredyt technologiczny jest bardzo udanym przykładem współpracy sektora publicznego i bankowego. Będziemy zabiegać o uwzględnienie tych doświadczeń w okresie 2014–2020 – zapowiada Lewicki.
Marzena Tymińska-Ładziak, wicedyrektor Departamentu Programów Europejskich w Banku Gospodarstwa Krajowego
Jesienny konkurs odbędzie się na nieco zmienionych zasadach. Proszę na to zwrócić uwagę. Planujemy zmienić procedurę obiegu korespondencji na etapie oceny wniosków o dofinansowanie. Wezwania do poprawy lub uzupełnienia dokumentów BGK przekazywać będzie wnioskodawcy wyłącznie pocztą elektroniczną. Chcemy w ten sposób maksymalne przyspieszyć proces oceny. Pamiętajmy, że graniczny termin przyznania promesy premii technologicznej to 15 września 2013 r. Do tego czasu musimy zakończyć wybór projektów. Dokładne zasady przekazywania korespondencji znajdą się w regulaminie konkursu. W celu ograniczenia najczęściej popełnianych błędów, takich jak nieprawidłowo przygotowany harmonogram rzeczowo-finansowy lub niekompletna wersja elektroniczna wniosku, doprecyzowaliśmy wymogi formalne dotyczące przygotowania aplikacji. Uproszczony harmonogram rzeczowo-finansowy projektu będzie dostępny w formacie arkusza kalkulacyjnego Excel. Wystarczy zapoznać się z nową wersją instrukcji wypełniania wniosku. Uzupełniliśmy wzór deklaracji bezstronności podpisywanej przez podmiot wydający „Opinię o nowej technologii" o istotną z punktu widzenia przejrzystości kwestię powiązań z dostawcą/twórcą opiniowanej technologii. Opinia stanowi kluczowy dokument w procesie oceny inwestycji technologicznej, w związku z tym opiniodawca musi zachować bezstronność, zarówno wobec wnioskodawcy, jak i w odniesieniu do technologii. Trzeba zastosować się do wzoru deklaracji zamieszczonego w instrukcji.
Bonus dla światowego lidera produkcji detektorów
Ze wsparcia z programu „Innowacyjna gospodarka" w formie premii technologicznej skorzysta m.in. firma VIGO System – światowy lider w produkcji niechłodzonych, fotonowych detektorów podczerwieni. 65 proc. ogółu sprzedaży jej wyrobów to eksport do najbardziej rozwiniętych krajów (USA, Japonia, Korea Południowa, Niemcy, Wielka Brytania, Szwajcaria, Francja). Firma jest też oficjalnym dostawcą NASA. Było o niej głośno przed kilkoma tygodniami, kiedy relacjonowano lądowanie na powierzchni Marsa amerykańskiej sondy kosmicznej Curiosity. Detektory podczerwieni wyprodukowane przez VIGO System znajdują się na pokładzie łazika i są wykorzystywane do badania budowy geologicznej Czerwonej Planety. Aktualnie firma realizuje projekt „Stworzenie zdolności produkcyjnych dla wdrożenia produkcyjnego nowych wyrobów – urządzeń optoelektronicznych". Wartość inwestycji to 5,6 mln zł, z czego 2 mln zł to dofinansowanie w formie premii technologicznej. Celem projektu jest stworzenie nowych zdolności produkcyjnych dla wdrożenia nowych technologii wytwarzania znacząco ulepszonych produktów: kamer termowizyjnych i modułów detekcyjnych według własnych, oryginalnych rozwiązań technologicznych.
Nowinki techniczne wspierane za euro z Unii
Dzięki pieniądzom z kredytu technologicznego na rynku pojawią się nowe urządzenia do znakowania laserowego. Na projekt „Wdrożenie technologii produkcji przemysłowych urządzeń do laserowego znakowania, kodowania i grawerowania" 1,66 mln zł w formie premii technologicznej pozyskała spółka Solaris Laser. To jeden z wiodących światowych producentów przemysłowych systemów laserowych przeznaczonych do ultraszybkiego znakowania, kodowania i grawerowania na powierzchniach wszelkiego rodzaju materiałów wykorzystywanych w przemyśle i technice opakowań. Do grona klientów Solaris Laser należą m.in. Bosch, Heineken, Fuji, Kraft, L'Oreal, Mars, Philips, P&G, Siemens, Sony, Toyota, Unilever i Amica. Celem projektu jest stworzenie dwóch nowych oraz ulepszenie dwóch już istniejących urządzeń. Nowe rozwiązanie techniczne w postaci laserowego urządzenia do znakowania i kodowania obiektów stacjonarnych i ruchomych będzie przeznaczone do nanoszenia na wyroby oznaczeń w postaci liter, cyfr, kodów oraz znaków graficznych, których produkcja odbywa się w utrudnionych warunkach, np. w wilgotnym bądź zapylonym środowisku. Nowością w branży będzie też kompaktowa znakowarka laserowa.