Reklama

Trzeci sektor korzysta z korporacji

Organizacje pozarządowe i fundacje wielkich firm to naturalni sojusznicy

Publikacja: 15.06.2010 04:00

Trzeci sektor korzysta z korporacji

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

– W Niemczech prawie każda firma notowana na giełdzie ma przynajmniej jedną fundację korporacyjną. Nie chcą one konkurować z organizacjami pozarządowymi. Nie uczestniczą w wyścigu po darowizny, gdyż to zniszczyłoby ich wizerunek. Korzystają z żelaznego kapitału przekazanego przez macierzystą firmę – wyjaśnia Hans Fleisch, sekretarz generalny Federalnego Związku Fundacji Niemieckich.

Przede wszystkim kierują się zasadami przejrzystości, publikują raporty z udzielanej pomocy. Ich majątek to głównie ostrożne papiery wartościowe emitowane przez państwo. W swojej działalności łączą działalność grantodawczą i operacyjną, tworząc własne projekty wspierania, np. edukacji, nauki, kultury.

Renata Hayder, prezes Fundacji Ernst&Young, powołując się na badania, narzeka na brak w Polsce kapitału społecznego, co ogranicza aktywność pomocową i może być przeszkodą w rozwoju cywilizacyjnym.

– Przekazywanie 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego nie jest wielkim sukcesem i zasługą darczyńców. I tak to są pieniądze fiskusa – przekonuje.

– Wiele polskich firm nie wie, jak skuteczne może być kreowanie wizerunku firmy przez fundacje korporacyjne. Funkcjonuje nadal uproszczone myślenie o społecznej odpowiedzialności biznesu – uważa z kolei Krzysztof Kaczmar, dyrektor Fundacji Bankowej im L. Kronenberga przy Citi Handlowy. – Organizacje pozarządowe, które traktujemy partnersko, na zasadzie zlecenia realizują nasze projekty dotyczące społecznej edukacji finansowej. Nie ma konfliktu między nimi a fundacjami korporacyjnymi. Najpierw wspólnie projektujemy, później one samodzielnie działają – dodaje Krzysztof Kaczmar.

Reklama
Reklama

Z badań wynika jednak, że przedstawiciele trzeciego sektora i fundacji chcą zmian w ustawie o zbiórkach publicznych i ustawie o VAT – podnosi Magdalena Pękacka z Forum Darczyńców.

Paneliści i goście seminarium „Fundacje korporacyjne – sojusznik czy konkurent organizacji pozarządowych", zorganizowanego m.in. przez Forum Darczyńców w Polsce, uznali generalnie, że trzeci sektor i fundacje wielkich firm to naturalni sojusznicy i partnerzy w prowadzeniu swoich misji edukacyjnych i pomocowych.

– W Niemczech prawie każda firma notowana na giełdzie ma przynajmniej jedną fundację korporacyjną. Nie chcą one konkurować z organizacjami pozarządowymi. Nie uczestniczą w wyścigu po darowizny, gdyż to zniszczyłoby ich wizerunek. Korzystają z żelaznego kapitału przekazanego przez macierzystą firmę – wyjaśnia Hans Fleisch, sekretarz generalny Federalnego Związku Fundacji Niemieckich.

Przede wszystkim kierują się zasadami przejrzystości, publikują raporty z udzielanej pomocy. Ich majątek to głównie ostrożne papiery wartościowe emitowane przez państwo. W swojej działalności łączą działalność grantodawczą i operacyjną, tworząc własne projekty wspierania, np. edukacji, nauki, kultury.

Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama