Trzeci sektor korzysta z korporacji

Organizacje pozarządowe i fundacje wielkich firm to naturalni sojusznicy

Publikacja: 15.06.2010 04:00

Trzeci sektor korzysta z korporacji

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

– W Niemczech prawie każda firma notowana na giełdzie ma przynajmniej jedną fundację korporacyjną. Nie chcą one konkurować z organizacjami pozarządowymi. Nie uczestniczą w wyścigu po darowizny, gdyż to zniszczyłoby ich wizerunek. Korzystają z żelaznego kapitału przekazanego przez macierzystą firmę – wyjaśnia Hans Fleisch, sekretarz generalny Federalnego Związku Fundacji Niemieckich.

Przede wszystkim kierują się zasadami przejrzystości, publikują raporty z udzielanej pomocy. Ich majątek to głównie ostrożne papiery wartościowe emitowane przez państwo. W swojej działalności łączą działalność grantodawczą i operacyjną, tworząc własne projekty wspierania, np. edukacji, nauki, kultury.

Renata Hayder, prezes Fundacji Ernst&Young, powołując się na badania, narzeka na brak w Polsce kapitału społecznego, co ogranicza aktywność pomocową i może być przeszkodą w rozwoju cywilizacyjnym.

– Przekazywanie 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego nie jest wielkim sukcesem i zasługą darczyńców. I tak to są pieniądze fiskusa – przekonuje.

– Wiele polskich firm nie wie, jak skuteczne może być kreowanie wizerunku firmy przez fundacje korporacyjne. Funkcjonuje nadal uproszczone myślenie o społecznej odpowiedzialności biznesu – uważa z kolei Krzysztof Kaczmar, dyrektor Fundacji Bankowej im L. Kronenberga przy Citi Handlowy. – Organizacje pozarządowe, które traktujemy partnersko, na zasadzie zlecenia realizują nasze projekty dotyczące społecznej edukacji finansowej. Nie ma konfliktu między nimi a fundacjami korporacyjnymi. Najpierw wspólnie projektujemy, później one samodzielnie działają – dodaje Krzysztof Kaczmar.

Z badań wynika jednak, że przedstawiciele trzeciego sektora i fundacji chcą zmian w ustawie o zbiórkach publicznych i ustawie o VAT – podnosi Magdalena Pękacka z Forum Darczyńców.

Paneliści i goście seminarium „Fundacje korporacyjne – sojusznik czy konkurent organizacji pozarządowych", zorganizowanego m.in. przez Forum Darczyńców w Polsce, uznali generalnie, że trzeci sektor i fundacje wielkich firm to naturalni sojusznicy i partnerzy w prowadzeniu swoich misji edukacyjnych i pomocowych.

– W Niemczech prawie każda firma notowana na giełdzie ma przynajmniej jedną fundację korporacyjną. Nie chcą one konkurować z organizacjami pozarządowymi. Nie uczestniczą w wyścigu po darowizny, gdyż to zniszczyłoby ich wizerunek. Korzystają z żelaznego kapitału przekazanego przez macierzystą firmę – wyjaśnia Hans Fleisch, sekretarz generalny Federalnego Związku Fundacji Niemieckich.

Przede wszystkim kierują się zasadami przejrzystości, publikują raporty z udzielanej pomocy. Ich majątek to głównie ostrożne papiery wartościowe emitowane przez państwo. W swojej działalności łączą działalność grantodawczą i operacyjną, tworząc własne projekty wspierania, np. edukacji, nauki, kultury.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr