Prawie czterech na dziesięciu pracujących Polaków twierdzi, że proekologiczne działania firmy są dla nich dodatkową zachętą do udziału w jej rekrutacjach. Wśród osób z wykształceniem wyższym (które często kandydują na stanowiska specjalistyczne) twierdzi tak niemal połowa – wynika z tegorocznego sondażu portalu Pracuj.pl.

To zjawisko potwierdzają też firmy rekrutacyjne. – Z naszych obserwacji wynika, że działalność proekologiczna organizacji jest coraz ważniejszym elementem decydującym o wyborze potencjalnego pracodawcy. Już nawet na początkowym etapie rekrutacji kandydaci chcą wiedzieć, jak wygląda polityka środowiskowa danej organizacji – twierdzi Jakub Grabowski, dyrektor w Page Executive. Dodaje, że to zjawisko dotyczy zwłaszcza przedstawicieli młodego pokolenia, którzy wykazują się dużą świadomością w kwestii zrównoważonego rozwoju.

Ekoedukacja

Jak jednak zaznacza Aleksandra Skwarska, ekspertka z Grupy Pracuj, badanie Pracuj.pl nie wykazało znaczących różnic między respondentami z różnych grup wiekowych. Realne, przemyślane działania proekologiczne mają pozytywny wpływ na postrzeganie pracodawcy we wszystkich grupach kandydatów, niezależnie od wieku czy poziomu zdobytej edukacji.

O znaczeniu tego czynnika mówią też menedżerowie CSR z polskich firm, uczestniczący w badaniu Forum Odpowiedzialnego Biznesu; prawie 60 proc. z nich ocenia, że efektem działań społecznych i środowiskowych jest wzrost zaangażowania pracowników. Nic więc dziwnego, że firmy poważnie podchodzące do ESG, czyli do poszanowania środowiska naturalnego (E), odpowiedzialności społecznej (S) i przestrzegania ładu korporacyjnego (G), dbają o inicjatywy skierowane do załogi.

– Mamy specjalne działania dla pracowników pod hasłem #mBankJestEko, gdzie poruszamy zagadnienia dotyczące naszego bezpośredniego wpływu na środowisko jako konsumentów i informujemy o ekologicznych inicjatywach podejmowanych w naszej organizacji – mówi Marta Choromańska, menedżer ds. marki pracodawcy i doświadczenia pracownika w mBanku.

Ekologiczny charakter miały też przedświąteczne edukacyjne działania banku prowadzone pod hasłem #GrudzieńJestEko. Na specjalnej stronie zaplanujswieta.pl można było wygenerować dokładną listę świątecznych zakupów, a także specjalne planery, które pozwalają ograniczyć zbędne wydatki i zużycie papieru. mBank dba też o zasadę paperless i odchodzi od plastiku – w centralach spółki zamiast wody w plastikowych butelkach są w kuchniach krany z filtrowaną wodą pitną.

Na ekologiczną edukację stawia również Allegro. Przyjęła w zeszłym roku Strategia Zrównoważonego Rozwoju zawiera liczne inicjatywy prośrodowiskowe, także te realizowane przez pracowników. – Jako pracodawca od lat z sukcesem angażujemy pracowników do licznych „zielonych" projektów edukacyjnych i mentoringowych – podkreśla Marta Mikliszańska, szefowa PR i sustainability w Allegro, podkreślając, że dla promowania ekologii niezwykle istotna jest edukacja.

Zielony wolontariat

W mijającym roku pracownicy Allegro brali udział m.in. w webinarach na temat poprawnego segregowania odpadów, a także (wraz z dziećmi) w warsztatach upcyklingu, czyli nadawania nowego życia starym przedmiotom. Przed świętami firma zachęcała w webinarze do ekologicznego pakowania np. gwiazdkowych prezentów. – Pochodzące z recyklingu kartony posłużyły też ponad 200 pracownikom wolontariuszom do pakowania paczek w ramach akcji Szlachetna Paczka – dodaje Marta Mikliszańska.

Wolontariat pracowniczy ma duże znaczenie w działaniach ESG w PKN Orlen, który planuje osiągnąć neutralność emisyjną do 2050 r. Z udziałem firmowych wolontariuszy w pobliżu zakładu produkcyjnego koncernu w Płocku (gdzie działają już dwie pasieki z 26 ulami) utworzono prawie 14 arów łąk kwietnych, które pomagają m.in. ocalić ginące gatunki roślin i niwelują lokalne wyspy ciepła.

– Nasze społeczeństwo ma coraz większą świadomość wyzwań związanych z zachodzącymi zmianami klimatycznymi. Widzimy także ogromną świadomość ekologiczną u naszych pracowników. Jednym z najważniejszych dla nich aspektów – a także dla naszych franczyzobiorców i klientów – jest redukcja plastiku, będąca jednocześnie jednym z największych wyzwań współczesnego świata – twierdzi Jolanta Bańczerowska, członkini zarządu ds. strategii personalnej w sieci Żabka Polska. Zaznacza, że Żabka, jako firma będąca odpowiedzialnym pracodawcą, chce promować zrównoważony styl życia, pozytywnie oddziaływać na otoczenie i zostać najbardziej zieloną siecią convenience w Europie Środkowej.

Biurowa energia

Żabka podjęła m.in decyzję o całkowitym wycofaniu zbędnych materiałów plastikowych (reklamówek, wieczek do kawy), które zastąpi papierowymi. Przeniosła też siedzibę do budynku zasilanego w 100 proc. zieloną energią, z certyfikatem LEED Platinium.

– Wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju sprzyja nie tylko zdobyciu przychylności klientów, ale też przyciąga uwagę potencjalnych pracowników – twierdzi Andrzej Gutowski, zastępca dyrektora w dziale certyfikacji zielonych budynków w Colliers. Według niego rośnie zainteresowanie firm certyfikatami, które potwierdzają obecność rozwiązań zapewniających komfort użytkownikom biur. Również Colliers kładzie duży nacisk na działania ESG, które traktuje jako swoją strategiczną inicjatywę do 2025 r. Wśród działań prośrodowiskowych firmy jest m.in. „zielony miesiąc", gdy organizowane są szkolenia dla pracowników z zakresu ekologii i wellbeingu (np. zero waste, fotowoltaiki, ESG czy mindfulness).

W tegorocznej edycji akcji Colliers zaprosił też pracowników do udziału w 14-dniowym Zero Waste Challenge. Z pomocą aplikacji mobilnej opartej o grywalizację wykonywali zadania i rozwiązywali quizy związane z życiem w stylu zero waste.

Opinia Partnera:

Artur Miernik, partner EY Polska, lider Praktyki Workforce Advisory w ramach People Advisory Services

W ostatnich latach widzimy znaczącą zmianę w postrzeganiu czynników ESG w relacji kandydat –pracownik– pracodawca. Z badań rynkowych wynika, że firmy, które wykazują wskaźniki ESG, są bardziej atrakcyjne wizerunkowo dla pokolenia milenialsów i pokolenia Z. Zdecydowanie coraz większą uwagę kieruje się na wspieranie kultury różnorodności w organizacjach. Rosnące grono pracowników motywują silne wartości i misja przedsiębiorstwa, promujące otwarte i różnorodne środowisko pracy. Przykładem dobrych praktyk dotyczących aspektu społecznego mogą być inicjatywy mające na celu wzmocnienie pozycji kobiet czy mniejszości społecznych bądź ujawnianie statystyk dotyczących różnorodności w zarządach organizacji. Kolejnym elementem istotnym na rynku pracy w zakresie społecznego aspektu ESG jest transparentne wynagrodzenie. Obiektywne i przejrzyste kryteria gratyfikacji, oceny pracowników oraz ich awansowania to jeden z podstawowych wymogów.

Z badań rynkowych wynika, że ponad połowa kandydatów na rynku pracy wybiera firmy, które oferują kompleksowe podejście do wynagrodzeń. Dlatego też obserwujemy znaczny wzrost inwestycji w umiejętności analityczne liderów HR mające na celu zmniejszenie luki płacowej i transparentność wynagrodzeń.

Postpandemiczny rynek pracy wymaga również rozwiązania kwestii związanych z elastycznością pracy i wykonywaniem obowiązków zawodowych z domu, zdrowiem psychicznym, a także zaangażowaniem zatrudnionych w firmie osób w trakcie i po przedłużonym okresie izolacji. Pracownicy poszukują równowagi między pracą a życiem prywatnym. Wybrane grupy pokoleniowe deklarują, że nawet połowa z nich byłaby skłonna odejść z pracy, jeśli nie będą miały elastycznych warunków zatrudnienia.