Co więcej, ten czynnik stanie się jednym z elementów rywalizacji konkurencyjnej na globalnym rynku. Wygrają firmy, które pierwsze wdrożą odpowiednie procedury jego kalkulacji i redukcji, a także wbudowania tego parametru w naturalny tryb prowadzenia biznesu.
Kwestie klimatyczne na globalnej agendzie biznesu
Obecnie nie ma już wątpliwości co do postępujących zmian klimatu, a także co do tego, że niezahamowany wzrost średniej temperatury przyniesie katastrofalne skutki środowiskowe, społeczne i gospodarcze. Zmiany klimatyczne, których doświadczamy, są spowodowane przede wszystkim emisjami gazów cieplarnianych pochodzącymi z działalności człowieka i jedynie aktywna, globalna reakcja jest w stanie zatrzymać ten bezprecedensowy ciąg zdarzeń. Już dzisiaj widzimy, że działania polityczne, regulacyjne i społeczne wywierają bezpośrednią presję na realizację procesu dekarbonizacji – która będzie kolejną wielką transformacją zarówno światowej gospodarki na poziomie makro, jak i poszczególnych przedsiębiorstw.
Jeszcze nie tak dawno w powszechnym obiegu funkcjonowało przekonanie, że działania proklimatyczne muszą realizować jedynie sektory najbardziej emisyjne – co faktycznie miało swoje odbicie w ukształtowaniu zewnętrznej presji. Obecnie każdy, kto ma świadomość wchodzących regulacji, oczekiwań instytucji finansowych, szerokiego spojrzenia na cały łańcuch wartości danego biznesu czy zmieniającej się perspektywy partnerów biznesowych w obszarze oddziaływania organizacji na klimat, rozumie, że wspomniany powyżej paradygmat jest już całkowicie nieaktualny.
Kalkulacja śladu węglowego punktem startu w budowie strategii klimatycznej
Nowe „zasady gry", a mianowicie krajowe i regionalne zobowiązania klimatyczne, wymogi sektora finansowego czy presja klientów i konsumentów sprawiają, że organizacje znajdują się w przełomowym momencie dla określenia swojej przyszłej pozycji w transformacji wywołanej procesem dekarbonizacji gospodarki. Jako punkt odniesienia otoczenie nie przyjmuje już odpowiedzi na pytanie: „czy mamy cel neutralności klimatycznej?", ale jak szybko zostanie on zrealizowany – w tym najlepiej w zgodzie z celem ograniczenia wzrostu temperatury o 1,5 stopnia Celsjusza.
Aby realizacja ambicji klimatycznych przyniosła jednocześnie korzyści biznesowe, musi być to proces zaplanowany i budowany w bezpośrednim połączeniu z planami biznesowymi – gdyż dzisiaj kwestie klimatyczne powinny być wkomponowane w sedno myślenia o biznesie. Jednakże, aby móc rozpocząć pracę nad budową strategii klimatycznej w celu połączenia tych aspektów, konieczne jest posiadanie danych dotyczących punktu wyjścia – śladu węglowego.