Reklama

KNF analizuje wpływ franków na ubezpieczycieli

Nadzór przedstawił wyniki analizy dotyczącej wpływu sprawy frankowej na sytuację zakładów ubezpieczeń. Nawet w najgorszym scenariuszu zachowają stabilność.

Aktualizacja: 20.04.2021 14:30 Publikacja: 20.04.2021 14:27

KNF analizuje wpływ franków na ubezpieczycieli

Foto: Bloomberg

Opracowano dwa scenariusze, na podstawie których zakłady ubezpieczeń oszacowały wpływ zmian w orzecznictwie sądowym dotyczącym hipotek frankowych na wartość środków własnych, wynik techniczny, wynik finansowy, wymogi kapitałowe i współczynnik wypłacalności. W scenariuszach założono, że wszystkie umowy ubezpieczenia związane z kredytami walutowymi zostają unieważnione.

W pierwszym scenariuszu, określanym jako bazowy, wszystkie składki przypisane brutto wynikające z unieważnionych umów zostają zwrócone ubezpieczonemu, zakład ubezpieczeń uzyskuje zwrot zapłaconych prowizji związanych z przedmiotowymi polisami (tzw. clawback) i następuje zwrot wszystkich wypłaconych świadczeń wynikających z unieważnionych umów. Drugi scenariusz, mający miano pesymistycznego, zakłada, że wszystkie składki przypisane brutto wynikające z unieważnionych umów zostają zwrócone ubezpieczonemu, ale zakład ubezpieczeń nie ma możliwości uzyskania zwrotu zapłaconych prowizji związanych z tymi polisami (clawback), a ponadto nie ma możliwości uzyskania zwrotu wypłaconych świadczeń wynikających z unieważnionych umów.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Finanse
Elon Musk kupuje akcje Tesli za miliard dolarów. Kurs rośnie, a rynek szaleje
Finanse
Awaria systemu płatności w całej Polsce. Nie działały terminale w sklepach
Finanse
Worki z dolarami jadą do Rosji. Ich łączna waga przekroczyła już tonę
Finanse
Pęczniejące miliardy Polaków na kontach IKE i IKZE
Finanse
Nowy rekord cen złota – już powyżej 3500 dolarów za uncję
Reklama
Reklama