Reklama

Amber Gold. Miliony złotych zablokowane

Tysiące osób mogą mieć problemy z odzyskaniem pieniędzy zainwestowanych w „lokaty" w złoto gdańskiej firmy

Publikacja: 03.08.2012 20:53

Amber Gold. Miliony złotych zablokowane

Foto: copyright PhotoXpress.com

W piątek Marcin Plichta, prezes Amber Gold, przedstawił dziennikarzom dokument mający dowodzić współpracy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z Komisją Nadzoru Finansowego przy likwidacji jego firmy. ABW zapewnia, że dokument jest fałszywy, i już złożyła do prokuratury zawiadomienie o popełnieniu przez Amber Gold przestępstwa fałszerstwa. Plichta poinformował również, że ostatni bank, który współpracował z jego firmą, wypowiedział jej współpracę. W sumie w ciągu ostatnich tygodni pięć banków  - Meritum Bank, Alior Bank, BGŻ, BZ WBK i Volkswagen Bank  - zerwało umowy z Amber Gold, a jeden  - Millennium - ze spółką OLT Express.

Amber Gold nie ma teraz żadnego konta bankowego, a to dla klientów oznacza jedno  - brak wypłat zainwestowanego kapitału. Plichta tłumaczył w piątek, że pieniądze klientów są zablokowane na rachunku technicznym w jednym z banków. Instytucja wypłaci środki Amber Gold dopiero, gdy firma wskaże nowy numer konta. Żaden polski bank nie nawiąże jednak teraz współpracy z Amber Gold.

Prezes gdańskiej firmy uspokaja, że jej sytuacja jest stabilna.  - Jesteśmy w stanie wypłacić pieniądze wszystkim klientom, w tym momencie nie mamy jednak takiej możliwości  - mówił w piątek Plichta.  - Zamierzamy otworzyć konto w zagranicznym banku. Myślę, że w przyszłym tygodniu będziemy mogli zacząć wypłacać klientom zaległe pieniądze - zapewniał prezes Amber Gold.

Klienci, którzy powierzyli firmie swoje oszczędności, postanowili jednak nie czekać i wziąć sprawy w swoje ręce.  - Pomagam obecnie 40 osobom w zorganizowaniu pozwu zbiorowego. Mogą one stracić nawet 4 mln zł  - powiedział Piotr Sielicki, prawnik i doradca finansowy.  - Całkowity wymiar strat jest niemożliwy do oszacowania. Ludzie, którzy się do mnie zgłaszają, to zaledwie wierzchołek góry lodowej.

Problem nie dotyczy tylko klientów, lecz także pracowników Amber Gold i OLT, którzy nie dostali pensji za lipiec i również rozważają złożenie pozwu.

Reklama
Reklama

Bardzo trudno jest oszacować, jak duże pieniądze są teraz „zamrożone" w lokatach klientów Amber Gold.  - To może być kwota rzędu 10 -  20 mln zł. Prawdopodobnie brak wypłat to wciąż jednostkowe przypadki, co nie zmienia faktu, że dla tych ludzi to może być majątek życia  - szacuje Ryszard Petru z Towarzystwa Ekonomistów Polskich.

- Moja lokata zapada za tydzień. Nie sądzę, żeby do tego czasu firma istniała. Zainwestowałem 50 tys. zł  - mówi nam jeden z klientów Amber Gold. Pytany, dlaczego powierzył taką kwotę spółce bez licencji bankowej, odpowiada, że gwarantowane przez firmę odsetki nie wzbudziły jego podejrzeń.

Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama