- Nasze miasto otrzymało z budżetu państwa – w formie dotacji – zwrot poniesionych już wydatków na zadania zlecone. Czy prezydent miasta może zgodnie z ustawą samorządową określić zarządzeniem zmiany w budżecie i samodzielnie określić przeznaczenie tych środków?
Nie.
Przypomnieć należy jakie spektrum zadań pozostaje w gestii organu wykonawczego w gminie. W tym zakresie ustawodawca w art. 30 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym postanowił m.in., że do zadań wójta należy w szczególności gospodarowanie mieniem komunalnym oraz wykonywanie budżetu. Z kolei, jak wynika z art. 60 ust. 1 tej ustawy, za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada wójt, zaś w ust. 2 pkt 4 tej ustawy postanowiono, że wójtowi przysługuje wyłączne prawo zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy.
Przepisy powyższe określają więc stosunkowo szeroko kompetencje organu wykonawczego, w kontekście prowadzenia gospodarki finansowej. Co jednak istotne, nie zawsze będzie możliwe aby z powołaniem się na ww. regulacje, organ wykonawczy dokonywał samodzielnie przesunięć w budżecie poprzez wydanie stosownych dyspozycji w drodze zarządzeń. Na uwagę zasługuje bowiem okoliczność, że kwestie związane ze sposobem postępowania ze zwrotami środków przekazanych z budżetu państwa (tytułem poniesionych przez miasto wydatków) zostały uregulowane w sposób odrębny.
Problematyka ta została określona w sposób specyficzny w ustawie z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.