Reklama

Bankowa strategia dla Polski do 2013 r.

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju chce brać udział w prywatyzacji m.in. spółek transportowych

Publikacja: 23.07.2010 02:15

Inwestycje w Polsce przy wsparciu EbOiR. W 2009 r. instytucja zaangażowała się w 21 projektów wartyc

Inwestycje w Polsce przy wsparciu EbOiR. W 2009 r. instytucja zaangażowała się w 21 projektów wartych 441,1 mln euro. W sumie trafiło do nas już ponad 4 mld euro.

Foto: Rzeczpospolita

Z kapitału i doświadczenia EBOiR może skorzystać PKP InterCity. PKP SA, właściciel przewoźnika, chce, by bank zaangażował się w prywatyzację. EBOiR brał m.in. udział w prywatyzacji grupy Enea na warszawskiej giełdzie.

Z reguły EBOiR, wchodząc do spółki, inwestuje ok. 30 – 50 mln euro, zajmuje miejsce w radzie nadzorczej i przeprowadza restrukturyzację. W przypadku PKP InterCity nie chce zajmować się restrukturyzacją.

– Rozmowy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju na temat objęcia udziałów w InterCity zostały zawieszone – mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

– Bank czeka na zakończenie trwającej restrukturyzacji – wyjaśnia Wrzosek. Mowa m.in. o dokończeniu procesu integracji spółki. W 2008 r. przewoźnik przejął od PKP Cargo lokomotywy i 2,5 tys. osób oraz kolejne 3,5 tys. osób i połączenia międzywojewódzkie od Przewozów Regionalnych. – Restrukturyzacja może potrwać jeszcze około roku – mówi Grzegorz Mędza, prezes PKP InterCity.

Inwestując w PKP IC, bank mógłby objąć pakiet nawet ok. 50 proc. akcji przewoźnika.

Reklama
Reklama

Zakup pakietu akcji InterCity wpisuje się w przyjętą właśnie strategię banku dla Polski do 2013 r. Przewiduje ona m.in. dalsze zaangażowanie banku w procesy prywatyzacji i restrukturyzacji państwowych przedsiębiorstw przemysłu ciężkiego, energetyki i transportu. Szanse na specjalne traktowanie mają te firmy, które ucierpiały w wyniku kryzysu finansowego. Bank rekomenduje komercjalizację sektora transportowego w ramach partnerstwa publiczno–prywatnego.

Jak oceniają eksperci banku, budowa dróg w Polsce nabiera rozpędu, mimo utrzymujących się problemów z zapewnieniem finansowania czy rozstrzyganiem przetargów. Ich zdaniem w sektorze transportu kolejowego priorytetem jest dokończenie rozpoczętych reform, i to mimo rosnącej konkurencji na torach. Jak podkreślono w strategii, mimo opóźnienia prywatyzacji PKP InterCity i PKP Cargo sprzedaż pierwszego pakietu akcji powinna dojść do skutku dopiero gdy rynek przewozów kolejowych odrobi straty poniesione w czasie kryzysu.

W dziedzinie inwestycji drogowych bank, oprócz udzielania pożyczek bezpośrednich, koncentruje się na propagowaniu współpracy publiczno-prywatnej i wspieraniu w tym obszarze swoim doświadczeniem. Mimo że – jak zapisano w strategii – do tej pory w Polsce nie odniósł na tym polu sukcesu.

[i]masz pytanie wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Z kapitału i doświadczenia EBOiR może skorzystać PKP InterCity. PKP SA, właściciel przewoźnika, chce, by bank zaangażował się w prywatyzację. EBOiR brał m.in. udział w prywatyzacji grupy Enea na warszawskiej giełdzie.

Z reguły EBOiR, wchodząc do spółki, inwestuje ok. 30 – 50 mln euro, zajmuje miejsce w radzie nadzorczej i przeprowadza restrukturyzację. W przypadku PKP InterCity nie chce zajmować się restrukturyzacją.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Finanse
Bruksela zablokowała najważniejszy fundusz Putina. Kieruje nim były obywatel Ukrainy
Finanse
Członek Fed wzywa do obniżki stóp. Media typują go na następcę Jerome’a Powella
Finanse
Donald Trump twierdzi, że nie planuje zwolnić szefa Fed, Jerome’a Powella
Finanse
Srebro najdroższe od 14 lat. Powodów jest kilka
Finanse
Kulawa moralność finansowa Polaków. Ponad 2/5 z nas akceptuje oszustwa
Reklama
Reklama