Bankowa strategia dla Polski do 2013 r.

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju chce brać udział w prywatyzacji m.in. spółek transportowych

Publikacja: 23.07.2010 02:15

Inwestycje w Polsce przy wsparciu EbOiR. W 2009 r. instytucja zaangażowała się w 21 projektów wartyc

Inwestycje w Polsce przy wsparciu EbOiR. W 2009 r. instytucja zaangażowała się w 21 projektów wartych 441,1 mln euro. W sumie trafiło do nas już ponad 4 mld euro.

Foto: Rzeczpospolita

Z kapitału i doświadczenia EBOiR może skorzystać PKP InterCity. PKP SA, właściciel przewoźnika, chce, by bank zaangażował się w prywatyzację. EBOiR brał m.in. udział w prywatyzacji grupy Enea na warszawskiej giełdzie.

Z reguły EBOiR, wchodząc do spółki, inwestuje ok. 30 – 50 mln euro, zajmuje miejsce w radzie nadzorczej i przeprowadza restrukturyzację. W przypadku PKP InterCity nie chce zajmować się restrukturyzacją.

– Rozmowy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju na temat objęcia udziałów w InterCity zostały zawieszone – mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

– Bank czeka na zakończenie trwającej restrukturyzacji – wyjaśnia Wrzosek. Mowa m.in. o dokończeniu procesu integracji spółki. W 2008 r. przewoźnik przejął od PKP Cargo lokomotywy i 2,5 tys. osób oraz kolejne 3,5 tys. osób i połączenia międzywojewódzkie od Przewozów Regionalnych. – Restrukturyzacja może potrwać jeszcze około roku – mówi Grzegorz Mędza, prezes PKP InterCity.

Inwestując w PKP IC, bank mógłby objąć pakiet nawet ok. 50 proc. akcji przewoźnika.

Zakup pakietu akcji InterCity wpisuje się w przyjętą właśnie strategię banku dla Polski do 2013 r. Przewiduje ona m.in. dalsze zaangażowanie banku w procesy prywatyzacji i restrukturyzacji państwowych przedsiębiorstw przemysłu ciężkiego, energetyki i transportu. Szanse na specjalne traktowanie mają te firmy, które ucierpiały w wyniku kryzysu finansowego. Bank rekomenduje komercjalizację sektora transportowego w ramach partnerstwa publiczno–prywatnego.

Jak oceniają eksperci banku, budowa dróg w Polsce nabiera rozpędu, mimo utrzymujących się problemów z zapewnieniem finansowania czy rozstrzyganiem przetargów. Ich zdaniem w sektorze transportu kolejowego priorytetem jest dokończenie rozpoczętych reform, i to mimo rosnącej konkurencji na torach. Jak podkreślono w strategii, mimo opóźnienia prywatyzacji PKP InterCity i PKP Cargo sprzedaż pierwszego pakietu akcji powinna dojść do skutku dopiero gdy rynek przewozów kolejowych odrobi straty poniesione w czasie kryzysu.

W dziedzinie inwestycji drogowych bank, oprócz udzielania pożyczek bezpośrednich, koncentruje się na propagowaniu współpracy publiczno-prywatnej i wspieraniu w tym obszarze swoim doświadczeniem. Mimo że – jak zapisano w strategii – do tej pory w Polsce nie odniósł na tym polu sukcesu.

[i]masz pytanie wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Z kapitału i doświadczenia EBOiR może skorzystać PKP InterCity. PKP SA, właściciel przewoźnika, chce, by bank zaangażował się w prywatyzację. EBOiR brał m.in. udział w prywatyzacji grupy Enea na warszawskiej giełdzie.

Z reguły EBOiR, wchodząc do spółki, inwestuje ok. 30 – 50 mln euro, zajmuje miejsce w radzie nadzorczej i przeprowadza restrukturyzację. W przypadku PKP InterCity nie chce zajmować się restrukturyzacją.

Pozostało 82% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu