UKE badało terminowość doręczania przesyłek, liczbę i rodzaj reklamacji, sposób ich rozpatrywania. Wyniki pokazały, że w zeszłym roku jedynie wskaźnik terminowości dla paczek pocztowych ekonomicznych spełniał wymagany standard. W pozostałych wypadkach, tj. przesyłek listowych nierejestrowanych (priorytetowych i ekonomicznych) oraz paczek pocztowych priorytetowych żaden z warunków nie został spełniony.
Prezes UKE monitorował również liczbę reklamacji, przyczyny ich składania oraz sposoby rozpatrywania.
W 2010 r. klienci złożyli 216 013 reklamacji dotyczących powszechnych usług pocztowych. 3 177 reklamacji poczta odrzuciła z powodów formalnych. Spośród pozostałych 78,4 proc. oceniła jako nieuzasadnione.
W 2010 r. Poczta Polska przyjęła także do rozpatrzenia 17 713 reklamacji dotyczących umownych usług pocztowych (dotyczyły paczek pocztowych Plus, przesyłek pobraniowych, przesyłek na warunkach szczególnych, telegramów pocztowych, usług kurierskich Pocztex, E-przesyłek oraz druków bezadresowych). Liczba złożonych reklamacji była o 504 wyższa niż rok wcześniej, jednak z powodów formalnych reklamacje te zostały uznane za niewniesione. Spośród reklamacji uznanych za wniesione aż 70,1 proc. poczta odrzuciła.
Liczba reklamacji rośnie
Z raportu UKE wynika, że najwięcej reklamacji dotyczących krajowych usług powszechnych dotyczyło listów poleconych - 84,25 proc. 9,40 proc. dotyczyło przekazów pocztowych, 5,41 proc. paczek do 10 kg, 0,54 proc. paczek do 10 kg z zadeklarowaną zawartością, a 0,40 proc. - przesyłek poleconych z zadeklarowaną zawartością. Aż 83 proc. reklamacji dotyczyło zaginięcia przesyłki lub przekazu pocztowego.