Samorządy szykują budżety na 2013 rok

W samorządach trwają prace nad przygotowaniem projektów budżetów na 2013 r. Tymczasem szykują się zmiany zasad ich planowania

Publikacja: 07.11.2012 07:57

Samorządy szykują budżety na 2013 rok

Samorządy szykują budżety na 2013 rok

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej. Przewidziane w niej rozwiązania są istotne również dla samorządów. Przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2013 r.

Już planują

Prace nad budżetami na 2013 r. już trwają.

– Projekt naszej ustawy budżetowej jest opracowywany – informuje Joanna Grajter, rzecznik prasowy UM Gdyni. – Prezydent ma czas do 15 listopada, by przedłożyć go radzie miasta i regionalnej izbie obrachunkowej – wyjaśnia. – W opracowaniu projektu uczestniczą także 22 dzielnice miasta, które mogą rozdysponować na zadania inwestycyjne w sumie 9 mln zł – mówi Joanna Grajtner.

Na zadania zgłoszone przez jednostki pomocnicze miasta  3 mln zł zarezerwował  także  Lublin.

– Kwota ta będzie w trakcie roku budżetowego wydawana zgodnie z wnioskami przedstawionymi przez rady dzielnic – wyjaśnia Karol Kieliszek  z biura prasowego UM Lublina.

Z kolei w Katowicach na każdą z jednostek pomocniczych miasta zarezerwowano w budżecie po 150 tys. zł.

– Na wrześniowej sesji rada przyjęła także uchwałę o inicjatywie lokalnej – tłumaczy Dariusz Czapla, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach.

Budżet partycypacyjny nie powstanie natomiast w Kołobrzegu ani też w Białymstoku.

– Nie planujemy wprowadzenia budżetu partycypacyjnego, ponieważ radni (wybrani przez mieszkańców) mają prawo zgłaszać uwagi do propozycji budżetowych – wyjaśnia Urszula Mirończuk, rzecznik prasowy prezydenta Białegostoku.

Gminy starają się również ograniczać przyszłoroczny deficyt. Wzrosną podatki lokalne. Średnio o ok. 4 proc. podatek od nieruchomości. Deficyt, którego nie da się uniknąć, zostanie pokryty m.in. przez emisję obligacji.

– Gminy zostały niejako zmuszone do tej formy pozyskania funduszy przez ustawę, która miała ograniczyć możliwości zadłużania się   samorządów – mówi Kamil Wawrzyński, ekspert LEMA Finance, firmy specjalizującej się m.in. w prowadzeniu emisji obligacji komunalnych. – Większość z nich chce w ten sposób zostawić sobie  furtkę umożliwiającą skorzystanie z kolejnych programów funduszy unijnych, które mają być dostępne w Polsce od 2015 r. – dodaje Kamil Wawrzyński.

Są też i takie jednostki, którym może się udać deficytu uniknąć.

– Jest duża szansa na to, że przyszłoroczny budżet uda się nam zaplanować bez deficytu – przewiduje Michał Kujaczyński, rzecznik prasowy prezydenta Kołobrzegu.

Co szykuje rząd

Mając na względzie postulaty strony samorządowej i doświadczenia związane z funkcjonowaniem przepisów ustawy o finansach publicznych, Ministerstwo Finansów zaproponowało nowelizację art. 226 i 227 ust. 1 ustawy o finansach publicznych – informuje resort.

Projektowany art. 226 zmienia katalog przedsięwzięć wieloletnich załączanych do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej j.s.t. W wykazie znaleźć się powinny m.in. projekty, programy i zadania w szczególności związane z programami finansowanymi ze środków unijnych, a także z umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym. Ministerstwo proponuje również, aby wieloletnia prognoza finansowa uchwalana była na   rok  budżetowy oraz co najmniej trzy kolejne lata budżetowe.

Inna ważna zmiana dotyczy emitowanych przez samorządy obligacji nominowanych w walutach obcych. Jak wyjaśnia Marek Wójcik ze Związku Powiatów Polskich, wynika z niej, że przy ustalaniu limitu łącznej kwoty spłaty i wykupu zadłużenia j.s.t. nie będzie się uwzględniać kwot wykupu obligacji wyemitowanych przed 1 stycznia 2010 r.

Aby umożliwić j.s.t. przekształcanie ZOZ, MF proponuje, aby wydatków samorządów na ten cel nie zaliczać  do wydatków bieżących.

– Chodzi o to, aby część tych wydatków niefinansowana otrzymaną od państwa dotacją nie zachwiała  samorządowych budżetów z przyczyn, na które j.s.t. nie miały wpływu – tłumaczy Marek Wójcik.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, m.cyrankiewicz@rp.pl

Diety radnych nie wzrosną

Kwota bazowa dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe pozostaje na poziomie z 2008 r., a to oznacza, że diety radnych także. Tak wynika z projektu ustawy okołobudżetowej na 2013 r. Zakłada on, że kwota bazowa dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w 2013 r. pozostanie na poziomie z 2008 r. i będzie wynosić 1766,46 zł. Jak wynika bowiem z art. 25 ust. 6 ustawy o samorządzie gminnym, dieta radnego nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, czyli 2649,69 zł. Diety tej wysokości będą mogli otrzymywać radni największych, liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, gmin. W gminach najmniejszych, w których liczba mieszkańców nie przekracza 15 tys., radny otrzyma maksymalną dietę 1324,84 zł.

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej. Przewidziane w niej rozwiązania są istotne również dla samorządów. Przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2013 r.

Już planują

Pozostało 95% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów