– Trudne czasy przed nami – nie ma wątpliwości. Ale ciekawe jest to, że polscy menedżerowie na dłuższą metę tak jakby zaczęli widzieć powrót lepszych czasów. W perspektywie dwóch, trzech lat jesteśmy większymi optymistami – mówi tak prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC komentując wyniki najnowszego badania tej firmy „CEO Survey 2013".
Z badania wynika, że wśród polskiej kadry zarządzającej 26 proc. (wobec 28 proc. rok temu) ma nadzieję, że przychody ich firm zdecydowanie wzrosną w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Ale znacznie więcej, bo już 45 proc. (33 proc. rok temu), uważa że przychody będą rosły w perspektywie trzech lat.
Analitycy PwC uważają, iż ostrożność polskich menedżerów może wynikać z głębokich obaw co do rozwoju globalnej sytuacji gospodarczej. Większość, prawie 90 proc. ankietowanych, niepokoi się o wzrost PKB w Polsce w najbliższym czasie. Nieco mniej (67 proc.) obawia się niestabilności kursu walutowego. Niepokój budzą też zachowania konsumentów. W Polsce zwraca na to uwagę 77 proc. ankietowanych, a w świecie – 49 proc.
– Nieco więcej niż jedna trzecia respondentów obawia się o dostępność pracowników z kluczowymi umiejętnościami, a 23 proc. boi się zmian technologicznych czy problemów z ochroną własności intelektualnej. W wynikach światowych tendencja ta jest odwrotna. Świadczy to o tym, iż globalne procesy natury strukturalnej wciąż docierają do naszego kraju z pewnym opóźnieniem – dodał Witold Orłowski.
Firmy nie planują zmian w działaniach restrukturyzacyjnych w najbliższym czasie. Zarówno w Polsce (45 proc.), jak i na świecie (70 proc.) planują przede wszystkim kompleksowe programy restrukturyzacji kosztów. A to oznacza cięcie zatrudnienia. Zastanawia się nad tym co trzecia polska firma oraz 40 proc. firm w Europie Zachodniej. Wyprowadzenie na zewnątrz (outsourcing) procesu lub funkcji biznesowej wskazało 30 proc. szefów w Polsce. Takie działania restrukturyzacyjne ekonomiści PwC określają jako obronne. Ich zdaniem, jeżeli polskie firmy chcą być konkurencyjne na światowych rynkach, muszą poszukać nowych, odważniejszych rozwiązań.