Bez państwa infrastruktura nie powstanie

10–15 mld zł powinny wynieść nakłady na infrastrukturę gazową do 2020 roku, by system był optymalny i by móc w pełni wykorzystać potencjał, jaki daje.

Publikacja: 25.06.2013 23:45

Rafał Wardziński, prezes Polskiego LNG

Rafał Wardziński, prezes Polskiego LNG

Foto: Archiwum

O wyzwaniach inwestycyjnych, jakie stoją m.in. przed branżą gazową i dystrybucyjną, rozmawiali uczestnicy jednego z paneli poświęconych roli państwa w kształtowaniu infrastruktury zorganizowanych w ramach Europejskiego Kongresu Finansowego, który się odbywa w Sopocie.

– Mówiąc o infrastrukturze, mamy na myśli przede wszystkim koleje czy drogi. A przecież sieci energetyczne czy gazowe to również infrastruktura – zwraca uwagę Rafał Wardziński, prezes Polskiego LNG, które buduje w Świnoujściu terminal na skroplony gaz ziemny. Łączne koszty budowy szacowane są na 2,76 mld zł.

Zapewnienie finansowania tak dużej i zaawansowanej inwestycji, i to w czasach spowolnienia gospodarczego, jest dużym wyzwaniem. Wardziński zapewnia, że Polskie LNG podejmuje szereg działań, które mają na celu zapewnić niezbędne środki w korzystny na rynku finansowym sposób.

Według wyliczeń ekspertów potrzeby inwestycyjne na najbliższe siedem lat w energetyce to ok. 120–150 mld zł, czyli ok. 28 proc. całkowitych nakładów na rozwój infrastruktury (źródła wytwórcze to ok. 80 mld zł, a sieci przesyłowe – ok. 35 mld zł).

– Szacuje się, że poniesienie takich wydatków inwestycyjnych umożliwi zachowanie obecnego tempa rozwoju gospodarki i przyczyni się do niwelacji różnic w stosunku do średniego poziomu rozwoju krajów UE – dodaje szef Polskiego LNG. Zwraca przy tym uwagę, że nakłady na infrastrukturę gazową to ok. 3 proc. globalnej kwoty.

– A bez sprawnych i rozległych systemów przesyłowych państwo nie będzie funkcjonować – dodaje Wardziński.

Zdaniem uczestników debaty rola państwa w kształtowaniu infrastruktury to przede wszystkim zapewnienie sprzyjającego inwestycjom otoczenia regulacyjnego, które umożliwia efektywne funkcjonowanie sektorów działających w warunkach tzw. monopoli naturalnych, jest stabilne i przewidywalne w długim okresie. Tak, by inwestorzy mieli odpowiednie warunki do ponoszenia wysokich nakładów kapitałowych.

O wyzwaniach inwestycyjnych, jakie stoją m.in. przed branżą gazową i dystrybucyjną, rozmawiali uczestnicy jednego z paneli poświęconych roli państwa w kształtowaniu infrastruktury zorganizowanych w ramach Europejskiego Kongresu Finansowego, który się odbywa w Sopocie.

– Mówiąc o infrastrukturze, mamy na myśli przede wszystkim koleje czy drogi. A przecież sieci energetyczne czy gazowe to również infrastruktura – zwraca uwagę Rafał Wardziński, prezes Polskiego LNG, które buduje w Świnoujściu terminal na skroplony gaz ziemny. Łączne koszty budowy szacowane są na 2,76 mld zł.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu