W osiągniętych w ubiegłym roku wynikach finansowych firm oferujących ubezpieczenia na życie nie widać jeszcze spowolnienia gospodarczego. Zebrana przez nie składka wzrosła o 15 proc., do 36,3 mld zł. To zasługa przede wszystkim produktów inwestycyjnych i oszczędnościowych.
Sporym zainteresowaniem cieszyły się też polisy krótkoterminowe, tzw. polisolokaty. Przychody z takich produktów sięgnęły 7,5 mld zł. Trzeba jednak pamiętać, że to wpłaty jednorazowe, a po zakończeniu inwestycji klienci mogą przenieść środki gdzie indziej, np. do TFI. Dwie firmy, które właśnie przede wszystkim dzięki wzrostowi sprzedaży produktów ze składką jednorazową znacznie zwiększyły udział w rynku, to należąca do grupy Vienna Insurance Benefia oraz Open Life. Obie zwiększyły udział o 7 pkt proc. (Benefia do 10 proc., Open Life do 9 proc.). Ich wzrost sprzedaży wyniósł – odpowiednio – 312 proc. (do 3,6 mld zł) i 430 proc. (do 3,3 mld zł).
Wyniki finansowe towarzystw ubezpieczeń na życie w 2012 roku - PDF 1MB
Największy spadek rynkowego udziału odnotowało z kolei PZU Życie – z 31 proc. na koniec 2011 r. do 26 proc. Spośród największych rynkowych graczy znaczną poprawę sprzedaży odnotowały: Compensa, o 22 proc., do 643 mln zł, Allianz Życie, o 13 proc., do 1,7 mld zł, a także Warta i Generali, które zwiększyły przypis o blisko 8 proc., do odpowiednio 2,7 mld zł i 958 mln zł.