Niegrzeczny poeta Luc Besson

Luc Besson jest jednym z nielicznych twórców, o których z pełnym przekonaniem można powiedzieć, iż należą do mainstreamu, a także tworzą kino konsekwentnie autorskie. Zaczynał jako niepoprawny „punk” francuskiego kina, tworząc w obrębie poetyki nazwanej przez znawców neobarokiem – wspólnie z twórcami pokroju Beneiksa i Caraksa kręcił filmy zachłyśnięte formą i zainteresowane ekstremalnymi stanami ciała i umysłu.

Publikacja: 12.04.2012 11:28

Niegrzeczny poeta Luc Besson

Foto: Materiały Off Plus Camera

Takim dziełem pozostaje jego najbardziej znany obraz, czyli hipnotyzujący „Wielki błękit" (1988), w którym romantyczna z ducha rywalizacja dwóch płetwonurków urastała do rangi audiowizualnego poematu z pogranicza MTV, filmu reklamowego i podwodnych eskapad Jeana-Jacques'a Cousteau. Besson odważnie upraszczał psychologiczny rysunek postaci, stawiając na potęgę poszczególnych obrazów i hipnotyzujący rytm całości.

Off Plus Camera - czytaj więcej

Alchemia Bessona polega w pierwszym rzędzie na twórczym sięganiu po konwencje popularnych gatunków i estetyk – od thrillera do filmu akcji, od plakatu do teledysku – a następnie podporządkowywaniu ich osobistej reżyserskiej wizji. Jej intensywność potrafi zdumiewać, jak miało to miejsce chociażby w „Leonie zawodowcu" (1994) czy „Subway" (1985). Mimo to jakkolwiek jasno błyszczałyby wizualne fajerwerki odpalane przez reżysera niemal w każdym ujęciu, prawdziwym centrum Bessonowskiego wszechświata pozostaje silna, nieprzeciętna jednostka w starciu z nieprzyjazną jej rzeczywistością.

Zastanawiająco często tą jednostką jest w dziełach Bessona kobieta. Raz będzie to mała dziewczynka sięgająca po pistolet, zagrana przez Natalie Portman w „Leonie...", kiedy indziej – twarda bojowniczka w rodzaju „Nikity" (1990), tudzież autentyczna bohaterka zbiorowej wyobraźni, czyli „Joanna d'Arc" (1999) w brawurowej kreacji Milli Jovovich. Nieodmiennie jednak mamy do czynienia z Bessonem adoratorem, który tworząc swe filmowe światy, oddaje zarazem hołd kobiecej sile i niezłomności ducha.

Podobnie dzieje się w najnowszym filmie reżysera, czyli w dystrybuowanej w Polsce przez Monolith „Lady", której przedpremierowy pokaz uświetni tegoroczny festiwal Off Plus Camera, gdzie obecny będzie sam reżyser. Bohaterka znów jest postacią autentyczną – tym razem mamy bowiem do czynienia z Aung San Suu Kyi, czyli birmańską bojowniczką o demokrację, nagrodzoną pokojowym Noblem i zagraną brawurowo przez Michelle Yeoh. I mimo że „Lady" pozostaje zwodniczo wierne konwencjom filmu biograficznego, w centrum opowieści – tuż pod powierzchnią fascynujących obrazów – odnajdziemy wszystkie klasycznie bessonowskie tematy: od konfrontacji jednostki z ogółem poprzez romantyczne aspiracje do doskonałości po niemożność pogodzenia się z osobistą stratą.

Warto odwiedzić Off Plus Camera choćby po to, by skonfrontować się z twórcą, który od kilku dekad łączy ogień z wodą, reżyserując i produkując kolejne komercyjne hity, a jednocześnie wciąż zgłębiając fascynujące go tematy w sposób ekscytujący i świeży. „Wielki błękit" zdaje się nie mieć końca, a Besson – filmowy płetwonurek – nurkuje weń coraz głębiej i głębiej.

Takim dziełem pozostaje jego najbardziej znany obraz, czyli hipnotyzujący „Wielki błękit" (1988), w którym romantyczna z ducha rywalizacja dwóch płetwonurków urastała do rangi audiowizualnego poematu z pogranicza MTV, filmu reklamowego i podwodnych eskapad Jeana-Jacques'a Cousteau. Besson odważnie upraszczał psychologiczny rysunek postaci, stawiając na potęgę poszczególnych obrazów i hipnotyzujący rytm całości.

Off Plus Camera - czytaj więcej

Pozostało 83% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu