Bliskie spotkania mistrzów

Plus Camerimage to nie tylko seanse filmowe. Sławy kina, które zjeżdżają na festiwal, chętnie spotykają się z uczestnikami festiwalu by podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem

Publikacja: 23.11.2012 17:37

Warsztaty ARRI, prowadzenie Michael Seresin

Warsztaty ARRI, prowadzenie Michael Seresin

Foto: materiały prasowe

W  latach ubiegłych warsztaty i seminaria prowadzili między innymi: Laszlo Kovacs, Michael Ballhaus, Billy Williams, Roger Deakins, Chris Doyle, Michael Tronick, Manoel de Oliveira, Andrzej Żuławski, Oliver Stapleton, Krzysztof Zanussi, Dick Pope, Phedon Papamichael, Sławomir Idziak, Margarethe von Trotta czy Franz Rath.

Także w tym roku w Bydgoszczy będą ze sobą rozmawiać profesjonaliści, a studenci i uczniowie wysłuchają wykładów i porad mistrzów.

Rozmowy o teorii

Film to sztuka obrazu. Ale jego klimat zależy nie tylko od autora zdjęć, lecz również od człowieka, który ujęcia układa w całość, tworząc z nich opowiadanie i nadając im dynamikę. I właśnie sztuce montażu poświęcony będzie warsztat, który poprowadzą Wojtek Mrówczyński i Adam Kwiatek. Laureaci ostatniego festiwalu w Gdyni przeanalizują, jak ich praca wpłynęła na finalną wersję „Obławy" Marcina Krzyształowicza i zaprezentują kluczowe sceny filmu w różnych wersjach montażowych.

Większość spotkań będzie się jednak koncentrowała wokół problemów, z jakimi stykają się w swojej pracy autorzy zdjęć. Część z nich będzie miała charakter teoretyczny, inne praktyczny.

Pierwsza z dyskusji będzie dotyczyła kreatywnej współpracy autorów zdjęć i producentów od dewelopmentu aż do postprodukcji przy realizacji filmów fabularnych, dokumentów, seriali i reklam (26.listopada, godz. 18.30). Z kolei Jerzy Ziela, Larra Andersson i Filip Bajon będą się zastanawiać, jak nauczać sztuki operatorskiej w czasach, gdy błyskawicznie zmienia się technologia i w kinie następuje rewolucja cyfrowa (29.11, godz. 18.15).

Ciekawą inicjatywą jest seminarium dla krytyków filmowych, które ma zwrócić uwagę recenzentów na obraz w filmie i przybliżyć im środki analizy i oceny pracy operatorów (27.11, godz. 13.30).

Specjalną propozycję mają dla uczestników festiwalu psychologowie. W każdym rodzaju twórczości niebagatelną rolę odgrywają komfort psychiczny i motywacja. W restauracji Maestra w Operze Nova Małgorzata Marczewska i Judy Turan będą prowadziły sesje Art Coachingu dla filmowców (26–28 listopada w godzinach 12–18). Art Coaching to autorski program mający na celu wesprzeć kreatywność twórców, określić ich cele zawodowe i pomóc im zaprojektować działania.

Aleksandra Zienowicz, Ewa Serwotka i Kamil Radomski przedstawią projekt „Psychologia osiągnięć dla świata filmu" (27 listopada, godz. 11). Łączy on idee psychologii pozytywnej, od wielu lat funkcjonującej w sporcie, z doświadczeniem w pracy w „dziedzinach osiągnięć", czyli profesjach charakteryzujących się dużą odpowiedzialnością indywidualną. Prelegenci spróbują odpowiedzieć na pytanie, jak radzić sobie z presją i jak w stresie rozwiązywać problemy na planie i poza nim.

Osobom zainteresowanym aspektami prawnymi organizatorzy proponują panele z prawnikami (26 listopada, godz. 10–15.30). Ich tematy to: „X Muza a Temida", „Inspiracja, czy plagiat – jak korzystać z cudzej twórczości w filmie?", „Postać filmowa – o dobrach osobistych pierwowzoru bohatera filmu. Studium przypadku", „Czyj jest film? Prawnoautorska ochrona dzieł audiowizualnych", „Czy pobieranie filmów z sieci to przestępstwo?".

Spotkania dla profesjonalistów

Jak zwykle odbędą się na Plus Camerimage spotkania dla profesjonalistów. Podczas warsztatów Arri Danny Cohen, autor zdjęć do „Jak zostać królem", będzie mówił o operowaniu światłem i kamerą w różnych formatach (29 listopada, godz. 11:30). Uczestnicy warsztatów będą mogli stanąć za kamerami: ARRIFLEX 416, ARRICAM Lite i ARRI ALEXA, a dzięki wykorzystaniu akcesoriów bezprzewodowych obrazy, jakie zarejestrują, będą na bieżąco udostępniane publiczności.

Operator Gernot Roll („The Man with the Bassoon") poprowadzi warsztaty poświęcone tworzeniu czarno-białych zdjęć za pomocą kamery ARRI ALEXA (29 listopada, godz. 13.30). Inna sława operatorska, Oliver Stapleton, opowie o technikach oświetlenia wewnątrz pomieszczeń (30 listopada, godz. 11–15). Ryan Fletcher, kierownik sekcji produktów oświetleniowych ARRI, objaśni tajniki cyfrowych zdjęć z wykorzystaniem technologii LED (29 listopada, godz. 10.30).

Wszystkie te spotkania sponsorują ARRI i OSRAM, dwie monachijskie firmy, które mają ponad 100 lat doświadczenia w tworzeniu lamp i systemów oświetleniowych.

Operatorzy Vilmos Zsigmond i Yuri Neyman przedstawią program studiów obejmujących zaawansowaną edukację filmową o nazwie „Expanded Cinematography" (27 listopada, godz. 20.00). Studia te adresowane są do absolwentów studiów wyższych, a także aktywnych zawodowo operatorów i filmowców. Zajęcia odbywają się w Global Cinematography Institute (www.globalcinematography.com) otwartym w ubiegłym roku w Los Angeles.

Wśród spotkań dla profesjonalistów są: seminarium na temat systemu stereo Zepar 3D, prezentacje najnowszych technologicznych rozwiązań firmy KODAK (28 listopada, godz. 15.30), Cineposproduction to seminarium o pracach w technice stereoskopicznej 3D na przykładzie filmu „Measuring the World"  z udziałem operatora Sławomira Idziaka

(25 listopada, godz. 11). W czasie paneli dyskusyjnych PANAVISION znakomici autorzy zdjęć opowiedzą o swoich metodach oraz narzędziach, które wykorzystali w najnowszych projektach (27 listopada, godz. 11.45), a także – na przykładzie wielkich scen z historii kina – o ruchach kamery i kadrowaniu (27 listopada, godz. 14.45).

W świecie wideoklipów

Organizatorzy Plus Camerimage przygotowali też prawdziwą ucztę dla osób zainteresowanych wideoklipami. W cyklu „Mistrzowie prezentują" odbędzie się spotkanie z Michaelem Lindsayem-Hoggiem (28 listopada, godz. 17.45), który stworzył m.in. pierwsze teledyski dla The Beatles czy The Rolling Stones i wyreżyserował kultowy film dokumentalny o czwórce z Liverpoolu „Let it Be". Christopher Doyle, autor zdjęć do „Chungking Express", „Spragnionych miłości" czy „Paranoid Park" zaprasza na spotkanie pod intrygującym tytułem: „Spazm lędźwi: Muzyka i film na wspólnej drodze ku rozkoszy" (28 lisopada, godz. 21). Christopher Soos („Welcome to the Rileys", „Zamieć") opowie o swojej pracy przy wideoklipach oraz o stojących przed operatorami wyzwaniach wynikających z przejścia z pracy na filmie do metod cyfrowych (30 listopada, godz. 17.45). Piotr Glaca Mohamed, muzyk, kompozytor, założyciel zespołów Sweet Noise oraz My Riot, opowie o muzyce w teledyskach (30 listopada, godz. 13.30).

Spotkania i konsultacje z gwiazdami

A wreszcie to, co ucieszy zapewne szczególnie studentów szkół filmowych i artystycznych: w „TALENT DEMO" będą oni mieli szansę zaprezentowania swojej pracy lub pomysłów wybitnym ekspertom: autorom zdjęć Oliverowi Stapletonowi i Adamowi Holendrowi, reżyserowi Albertowi Hughesowi, montażyście Alanowi Heimowi, producentowi Iainowi Smithowi, programerowi festiwali Davidowi Kwokowi i agentce z William Morris Endeavor Entertainment, Holly Jeter.

Nie lada atrakcją będzie otwarte spotkanie z reżyserem Joelem Schumacherem i aktorem Keanu Reevesem.

Wykład mistrzowski poprowadzi w tym roku Vittorio Storaro, opowiadając o swojej pracy nad „Konformistą" (30 listopada, godz. 15.30). Oliver Stapleton opowie o swoim 7-tygodniowym rejsie 120-letnim statkiem transportowym Vega do wybrzeży Timoru Wschodniego i Indonezji (29 listopada, 16.00). Rejestrował tę podróż sam, bez żadnej ekipy filmowej ani budżetu. Uczestnicy festiwalu będą też mogli porozmawiać z Mitją Okornem, reżyserem serialu „39 i pół" oraz wielkiego przeboju kasowego ubiegłego roku „Listów do M.", które zebrały w kinach ponad 2,5-milionową widownię (29 listopada, godz. 14.00).

W czasie festiwalu zostaną zaprezentowane nowe książki: praca holenderska „Shooting Time. Cinematographers on Cinematography", „Digital Filmmaking" Mike'a Figgisa oraz wywiad rzeka Piotra Kletowskiego i Piotra Mareckiego „Piotr Szulkin. Życiopis". W spotkaniu poświęconym tej ostatniej pozycji weźmie udział Piotr Szulkin, uczestnicy będą też mogli obejrzeć jego film „Femina".

Wszystkie seminaria będą odbywały się w Centrum Festiwalowym, a warsztaty w Wyższej Szkole Gospodarki.

W  latach ubiegłych warsztaty i seminaria prowadzili między innymi: Laszlo Kovacs, Michael Ballhaus, Billy Williams, Roger Deakins, Chris Doyle, Michael Tronick, Manoel de Oliveira, Andrzej Żuławski, Oliver Stapleton, Krzysztof Zanussi, Dick Pope, Phedon Papamichael, Sławomir Idziak, Margarethe von Trotta czy Franz Rath.

Także w tym roku w Bydgoszczy będą ze sobą rozmawiać profesjonaliści, a studenci i uczniowie wysłuchają wykładów i porad mistrzów.

Pozostało 94% artykułu
Film
Cannes 2024: Yorgos Lanthimos z surrealistycznymi „Rodzajami życzliwości”
Film
Cannes 2024: Francis Ford Coppola wraca na Croisette z „Megalopolis”
Film
Trzecia miłość w trzecim sezonie „Bridgertonów”
Film
Premiera w Cannes superprodukcji „Furiosa: Saga Mad Max”
Film
Cannes: Polska koprodukcja rywalizuje z filmami Coppoli, Lanthimosa i Sorrentino