Kino zmusza do myślenia

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty zainaugurowało kampanię "Oglądam, czuję, myślę – młodzi w kinie".

Aktualizacja: 22.05.2013 19:14 Publikacja: 22.05.2013 15:22

Kino zmusza do myślenia

Foto: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Kontakt z ambitnym, nieszablonowym kinem jest ważnym sposobem kształtowania osobowości, światopoglądu i wrażliwości młodych ludzi - dowodzą jej twórcy.

Zobacz galerię zdjęć

Punktem wyjścia jest raport, w którym zbadano postawy młodzieży w wieku 15-19 lat. Wynika z niego, że młodzi liczą na to, że filmy czegoś ich nauczą, nie chcą się opierać tylko na przykładzie dorosłych.

Projekt rekomendują: Andrzej Wajda, Jerzy Stuhr i obecny na inauguracji Krzysztof Zanussi. - Zmartwiło mnie to, że raport dowiódł, że młodzi chętniej ambitne filmy oglądają sami w domu, a do kina chodzą na propozycje mainstreamowe – powiedział „Rz" reżyser.

Zdaniem Krzysztofa Zanussiego zadawane w badaniu pytania o wielokulturowość, tożsamość, empatię, konsumpcjonizm i bunt sprowadzają się do jednego hasła – miłości bliźniego. - Gdy kochamy jesteśmy wyrozumiali i tolerancyjni - zauważył.

Wyniki badań wskazują również, że młodzi szukając wzorców wielokrotnie odnoszą się do kina, które jest popularne, ale jednocześnie potrafi stawiać ważne pytania, zachęca do myślenia („Nietykalni", „Forest Gamp", „Django" i „Sala samobójców"). Niestety, mimo że często oglądają filmy w Internecie, nie docierają do tytułów niszowych, które z ekranów kin schodzą często już po dwóch tygodniach.

Jak wynika z badania, 72 proc. nastolatków w Polsce przyznaje, że dzięki filmom ze zrozumieniem patrzy na innych ludzi. 81 proc. młodych uważa, że filmy o odmiennych kulturach pomagają lepiej poznać te kultury. Oglądanie historii innych ludzi pozwala "pojmować świat i samych siebie" - to opinia 80 proc. nastolatktów.

W ocenie 72 proc. młodych, "brakuje filmów pokazujących negatywną stronę konsumpcjonizmu". Z badania wynika też, że 75 proc. ankietowanych uważa, iż filmy stanowią przestrogę przed negatywnymi skutkami buntu - który, w jakimś momencie, przechodzi każdy nastolatek.

Kampania potrwa do września. Promować ją będą krótkie filmy dotyczące poruszanych w badaniu tematów, z udziałem znanych aktorów – Jacka Poniedziałka, Marii Pakulnis, Łukasza Simlata, Ilony Ostrowskiej i Roberta Gonery. Trafią one do szerokiej dystrybucji w Internecie, stałym miejscem ich publikacji jest blog: ogladamczujemysle.blogspot.com.

Elementem kampanii jest też konkurs filmowy dla młodych. Ich zadaniem będzie kręcenie za pomocą telefonów komórkowych, kamer w laptopach, tabletów filmów na temat pięciu haseł kampanii: tożsamość, empatia, wielokulturowość, konsumpcjonizm, bunt.

Akcja towarzyszy programowi „Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej", który jest realizowany od 2001 r. w szkołach podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych. Jego celem jest promocja  ambitnego, niekomercyjnego kina. 13. edycja rusza w październiku, ale zapisy już się zaczęły.

- Młodzież traktuje kino jako źródło, które pozwala się rozwijać – mówi „Rz" Maciek Jakubczyk, opiekun projektu „Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej".

– Zaskakujące jest to jakie filmy wybierają nastolatki. Oprócz „Sali samobójców" Janka Komasy, często w badaniu pojawiały się tytuły filmów Katarzyny Rosłaniec „Bejbi blues" i „Galerianki". Okazało się, że „Jesteś Bogiem" do nich nie trafił, mimo, że zrobił rekord kasowy. Prawdopodobnie to hit pokolenia trzydziesto- i czterdziestolatków.

Zdaniem Macieja Jakubczyka młodzież jest zainteresowana ambitnym kinem. – Czasem napotykamy na opór nauczycieli i dyrekcji, która woli pokazywać lektury szkolne i kino narodowe. Zdarzają się też komentarze rodziców, że kino jest zbyt śmiałe - opowiada.

– Seanse w szkołach dają młodzieży szansę obejrzenia filmów we własnym gronie, a potem uczestniczenia w dyskusji o tym co widzieli – uważa Katarzyna Wasilewska, psycholog. –  Nauczyciele często popełniają ten błąd, że odpytują z filmu, tak jak z lektury szkolnej, co w którym momencie uczniowie widzieli. Jakby najważniejsze było samo oglądanie, a nie refleksja. Żyjemy w kulturze obrazkowej. Warto wykorzystywać kino w edukacji.

Więcej na stronach:

www.nhef.pl

ogladamczujemysle.blogspot.com

Pozdrawiam serdecznie Edyta Borkowska

Serwis Kulturalny "Rzeczpospolitej" 0-667-946-758

Kontakt z ambitnym, nieszablonowym kinem jest ważnym sposobem kształtowania osobowości, światopoglądu i wrażliwości młodych ludzi - dowodzą jej twórcy.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 96% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu