CBA w PISF. Polskie kino czeka na nowe władze

Minister kultury Hanna Wróblewska ogłosiła konkurs na dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Kandydaci mogą zgłaszać się do 26 maja.

Publikacja: 04.04.2025 13:16

Hanna Wróblewska, minister kultury i dziedzictwa narodowego

Hanna Wróblewska, minister kultury i dziedzictwa narodowego

Foto: PAP/Rafał Guz

Karolina Rozwód, która objęła stanowisko dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w lipcu 2024, została w listopadzie tego samego roku odwołana przez Hannę Wróblewską, minister kultury i dziedzictwa narodowego, w atmosferze wzajemnych pretensji. Od tej pory Instytut jest zarządzany przez p.o. dyrektora Kamilę Dorbach, zastępczynię dyrektora PISF. 

4 kwietnia, pięć miesięcy po odwołaniu Karoliny Rozwód, Hanna Wróblewska ogłosiła kolejny konkurs na stanowisko dyrektora PISF. Jego regulamin powstał po konsultacjach z wieloma organizacjami filmowymi. Wróblewska w czasie spotkania z dziennikarzami wyjaśniła, że od połowy grudnia spotykała się z przedstawicielami branży filmowej. Pierwszy projekt został skierowany do prekonsultacji 30 grudnia. Potem trwały kolejne uzgodnienia. 26 marca w Dzienniku Ustaw zostały opublikowane zmiany, jakie wprowadzono (dotąd obowiązujący regulamin pochodził z 2005 roku). Według nowego regulaminu czas zgłaszania się kandydatów nie może być krótszy niż 30 dni od ogłoszenia konkursu, a termin zgłaszania członków komisji – nie może być krótszy niż 14 dni. 

Czytaj więcej

Sprawa Karoliny Rozwód. W polskim kinie wrze, sytuacja przypomina horror

Ostatecznie w obecnie ogłoszonym konkursie kandydaci na stanowisko dyrektora PISF mogą zgłaszać się do 26 maja. Kandydaci do jury konkursu muszą zostać zgłoszeni do 5 maja. 

Wybory dyrektora PISF: Regulamin konkursowy

Od kandydatów wymaga się stosownego wykształcenia, a ponadto wiedzy i doświadczenia w dziedzinie kinematografii, w tym znajomości rynku filmowego; wiedzy z zakresu finansów publicznych, administracji oraz przepisów prawa w zakresie kinematografii. Ponadto wymagane są znajomość języków obcych; znajomość europejskiego modelu wspierania kultury filmowej oraz zagadnień międzynarodowej współpracy w dziedzinie kinematografii; znajomość przedstawionej koncepcji rozwoju Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Ważną zmianą jest wzięcie pod uwagę rekomendacji organizacji „działających w obszarze kinematografii”. 

Komisja oceniająca kandydatów ma się składać z 15 osób (wcześniej było to 11 osób). Zasiądą w niej ludzie z branży zgłoszeni przez organizacje zawodowe i filmowe (od gildii zawodowych, dystrybutorów, po podmioty prowadzące kina, nadawców telewizyjnych), producenci filmów fabularnych, dokumentalnych i animacji (co jest nowością) oraz przedstawiciel ministra. W nowej wersji regulaminu zostały też uwzględnione uwagi na temat określania konfliktu interesów między członkami komisji a kandydatami.

Dodany został zapis o konieczności publikacji programu zwycięskiego kandydata. Pozostali kandydaci nie muszą tego robić, bo chronią ich prawa autorskie, ale będą do tego zachęcani, by umożliwić publiczną dyskusję na ten temat. 

W nowym rozporządzeniu w sprawie konkursu na dyrektora PISF nie został przyjęty tylko jeden postulat zgłaszany przez kilka gildii – wymóg bezpośredniej transmisji z przesłuchań kandydatów na którymś z kanałów czy YouTubie. 

Nowe porządki w kulturze

Wkrótce Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zamierza również ogłosić konkurs na stanowisko dyrektora Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Ma się również zmienić skład Rady Programowej FINA. Poprzednia Rada, wybrana na kadencję 2022-2026 nie zebrała się w 2024 roku ani razu, co jest sprzeczne z regulaminem i statutem. W tej sytuacji minister przyjęła wniosek dyrektora Kolankiewicza o odwołanie członków poprzedniej Rady Programowej i, jak stwierdziła, oczekuje na zaproponowanie nowych kandydatów do Rady FINA.

Dziś jednak najważniejszy dla filmowego środowiska jest konkurs na dyrektora PISF-u. Przypomnijmy, że pierwszą dyrektorką Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej była Agnieszka Odorowicz, która pełniła tę funkcję przez 10 lat (dwie pełne kadencje) od 3 października 2005 do 2 października 2015 . Po niej stanowisko to przejęła Magdalena Sroka, odwołana po dwóch latach w roku 2017. Radosław Śmigulski był dyrektorem PISF-u od grudnia 2017 do 11 kwietnia 2024. Ostatnia dyrektorka, Karolina Rozwód, utrzymała się w Instytucie zaledwie cztery miesiące, do 31 października 2024, gdy resort rozwiązał z nią umowę. Od 11 kwietnia do 3 lipca 2024 roku oraz od 31 października 2024 roku aż do dziś p.o. dyrektora jest Kamila Dorbach, związana z PISF-em od 2019 roku. W przeszłości pracowała m.in. przy projekcie „Polska cyfrowa”, Od lipca 2024 roku jest wicedyrektorką Instytutu. 

PISF nawiązał współpracę z Telewizją Polską, by kanały VOD wsparły dystrybucję filmów dokumentalnych i krótkometrażowych. 

Ministra Hanna Wróblewska

Mówiąc o obecnej sytuacji Instytutu minister Hanna Wróblewska podczas konferencji stwierdziła: - W PISF-ie od ponad roku prowadzona jest kontrola Krajowej Administracji Skarbowej. Pod koniec marca zakończyła swoje czynności kontrola CBA. Jednym z kluczowych ustaleń było to, że Instytut wypłacił w latach 2019-2023 nienależne dofinansowania w wysokości ponad 5 mln. zł. Od kwietnia 2024 roku Instytut złożył dziesięć zawiadomień o stwierdzeniu w ostatnich latach nieprawidłowości, za które odpowiada poprzednia dyrekcja PISF. Postępowania wyjaśniające wobec poprzedniej dyrektor wszczął rzecznik dyscypliny finansów publicznych.

Minister Wróblewska wymieniała również pozytywne aspekty pracy PISF-U w ostatnim czasie. To przede wszystkim powołanie grupy roboczej, mającej pracować nadal nad rozwiązaniami programów operacyjnych. PISF nawiązał współpracę z Telewizją Polską, by kanały VOD wsparły dystrybucję filmów dokumentalnych i krótkometrażowych. Po raz pierwszy w rolach doradców w komisjach eksperckich, rekomendujących dofinansowanie projektów, znaleźli się przedstawiciele kin. Wprowadzony został też nowy priorytet „Debiuty” dla debiutujących reżyserów i producentów. Większe środki zostały przeznaczone na program „Edukacja filmowa”. Zaczyna się mówić o przeciwdziałaniu zachowaniom mobbingowym, a także o działaniach, które mają zabiegać potencjalnym nadużyciom przy przyznawaniu środków publicznych.

Dziś najważniejszy jest dla środowiska filmowego wybór nowego dyrektora lub dyrektorki PISF. Sytuacja polskiej kinematografii jest dzisiaj skomplikowana i wymaga podjęcia ważnych decyzji, jak ją wspierać i na jakie programy postawić. Tu rola PISF-u będzie znacząca.

Karolina Rozwód, która objęła stanowisko dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w lipcu 2024, została w listopadzie tego samego roku odwołana przez Hannę Wróblewską, minister kultury i dziedzictwa narodowego, w atmosferze wzajemnych pretensji. Od tej pory Instytut jest zarządzany przez p.o. dyrektora Kamilę Dorbach, zastępczynię dyrektora PISF. 

4 kwietnia, pięć miesięcy po odwołaniu Karoliny Rozwód, Hanna Wróblewska ogłosiła kolejny konkurs na stanowisko dyrektora PISF. Jego regulamin powstał po konsultacjach z wieloma organizacjami filmowymi. Wróblewska w czasie spotkania z dziennikarzami wyjaśniła, że od połowy grudnia spotykała się z przedstawicielami branży filmowej. Pierwszy projekt został skierowany do prekonsultacji 30 grudnia. Potem trwały kolejne uzgodnienia. 26 marca w Dzienniku Ustaw zostały opublikowane zmiany, jakie wprowadzono (dotąd obowiązujący regulamin pochodził z 2005 roku). Według nowego regulaminu czas zgłaszania się kandydatów nie może być krótszy niż 30 dni od ogłoszenia konkursu, a termin zgłaszania członków komisji – nie może być krótszy niż 14 dni. 

Pozostało jeszcze 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Największe katastrofy finansowe Hollywood ostatnich miesięcy. Na liście gwiazdy
Film
Nieznane wywiady papieża Franciszka
Film
Bono gwiazdą Cannes. Na festiwalu odbędzie się premiera dokumentu o muzyku U2
Film
Film o kocie, który ucieka po gigantycznej powodzi, podbił świat
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Film
Już dzisiaj poznamy laureatów SCRIPT PRO! | 6 dzień 18.Mastercard OFF CAMERA
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne