Aktualizacja: 27.12.2017 09:05 Publikacja: 27.12.2017 08:56
Foto: AdobeStock
W przededniu wybuchu II wojny światowej był dyrektorem Luwru. Obawiając się wojennych kradzieży i bombardowań, przygotował specjalny plan ewakuacji zbiorów muzeum na wypadek wojny. Postanowił wywieźć w bezpieczniejsze miejsce obrazy, rzeźby i antyki ze wszystkich zbiorów państwowych. Pod koniec sierpnia 1939 roku Jaujard zadysponował zamknięcie Luwru. Z ram wyjęto 800 obrazów – kolejność ewakuacji wskazywały kolorowe etykiety. Kolorem czerwonym oznaczone zostały najcenniejsze dzieła, w tym Mona Lisa, której pudło oznakowane zostało aż trzema czerwonymi znakami. Obrazy trafiły do białych drewnianych skrzyń, ciasno zapakowane, by zamortyzować wstrząsy w czasie transportu. W ciągu dwóch dni 200 ludzi zapakowało ponad cztery tysiące arcydzieł. Część monumentalnych cennych obrazów trzeba było transportować w ramach w pozycji pionowej. Dzięki pozostałej dokumentacji widzowie zobaczą w jako sposób Nike z Samotraki opuszczała Luwr. Wszystkie dzieła zapakowano do ponad 1800 skrzyń na kilkaset ciężarówek. Miały dojechać do Zamku Chambord oddalonego o 160 kilometrów od Paryża. I to się udało.
Na festiwalu Millenium Docs Against Gravity odbywa się premiera dokumentu Michała Bielawskiego „Pasażer Andrzej...
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA) zaprasza na nowy cykl „Filmowa Odrzania. »Ziemie Odzyskane« n...
Wśród produkcji filmowych o małym i średnim budżecie największe zyski przynoszą ostatnio horrory. Numerem 1 jes...
9 maja rozpoczyna się w Warszawie i sześciu innych miastach 22. Millennium Docs Against Gravity (MDAG), najwięks...
W trakcie Gali Zamknięcia Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA w dniu 3 maja 2025...
W debacie o rynku pracy nie można zapominać o człowieku. Ideałem dla większości pozostaje umowa o pracę, ale technologie i potrzeba elastyczności oferują nowe rozwiązania.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas