Zabijanie tak proste jak oddychanie

Bohaterem nowego filmu Michaela Winterbottoma jest sadystyczny psychopata

Publikacja: 19.02.2010 16:48

„The Killer Inside Me”

„The Killer Inside Me”

Foto: materiały prasowe

Michael Winterbottom jest twórcą, który zawsze śledził choroby współczesnego świata. Zrobił filmy o korespondentach wojennych w Sarajewie („Aleja snajperów”), o uchodźcach z Afganistanu („Na tym świecie”), o zamordowanym w Pakistanie dziennikarzu „The New York Times” („Cena odwagi”).

W dokumencie „Doktryna szoku” przeniósł nawet na ekran ostatnią książkę Naomi Klein o wykorzystywaniu sytuacji kryzysowych przez polityków i ekonomistów. A teraz na na berlińskim festiwalu pokazał coś zupełnie innego: „The Killer Inside Me”. Sfilmował mroczną powieść Jima Thompsona z 1952 roku.

Po raz pierwszy ten angielski reżyser kręcił film w Stanach. I wystąpiły w nim gwiazdy: Casey Affleck, Jessika Alba, Kate Huston. — Nie było to jednak całkiem hollywoodzkie doświadczenie — śmieje się Winterbottom. — Brakowało nam pieniędzy, a zdjęcia robiliśmy nie w Los Angeles, lecz w Oklahomie.

„The Killer Inside Me” nie jest zwykłym kryminałem. Film o sadystycznym psychopacie poraża okrucieństwem. Lou Ford zabija bez zmrużenia oka, trochę jak Javier Bardem w „To nie jest świat dla zwykłych ludzi”. Ale bohater z filmu Coenów był wynajętym mordercą, Ford morduje bliskich, którzy go kochają. A Winterbottom pokazuje zbrodnię z bliska. Kolejne zbrodnie kamera rejestruje potwornie werystycznie, niczego widzom nie oszczędzając.

— Uważam, że uczciwiej jest pokazywać gwałt w całej brutalności i ohydzie niż łagodzić jego obraz tak, że zabójstwo staje się niemal poematem – mówi reżyser. Oglądanie przemocy i śmierci nie powinno przynosić przyjemności.

Fakt, że Winterbottom sięgnął dziś po powieść o psychopacie i że taki film znalazł się w konkursie wielkiego festiwalu, wydaje się znaczący. Zwłaszcza, że nie on jeden opowiada o cierpieniach chorego umysłu, o ludziach nieprzystosowanych do życia w społeczeństwie, którzy zatracili jakiekolwiek moralne drogowskazy.

„The Killer Inside Me” jest jednym z ostatnim filmów pokazywanych w tegorocznym konkursie. W sobotę wieczorem jury ogłosi werdykt. W rankingu dziennikarzy najwyżej został oceniony film Aleksieja Popogrebskiego, nie ma chyba szansy na Niedźwiedzia Roman Polański. Ale w festiwalowych kuluarach nie słyszy się zbyt wielu spekulacji. A jeśli już, to każdy wymienia inne tytuły.

[i]Barbara Hollender z Berlina [/i]

[ramka][b]Filmy z szansami na Niedźwiedzia[/b]

• „Miód” Semiha Kaplanoglu — o chłopcu, który dzięki ojcu odkrywa świat, ale również o śmierci i o tym, co w życiu nieodwracalne

• „Jak spędziłem koniec lata” Aleksjeja Popogrebskiego — o namiętnościach, wybuchających w ludziach w warunkach ekstremalnych

• „Kiedy chcę gwizdać, gwiżdżę” Florina Serbana — o chłopaku z poprawczaka starającym się uchronić przed podobnym losem małego brata

• „W drodze” Jasmili Zbanić — o narodzinach fanatyzmu i o trudnej miłości do człowieka, który nagle zmienia się, stając się kimś innym

• „Shahada” Burhrana Qurbaniego — znakomity portret społeczności islamskiej w Berlinie, opowieść o zderzeniu dwóch kultur[/ramka]

Michael Winterbottom jest twórcą, który zawsze śledził choroby współczesnego świata. Zrobił filmy o korespondentach wojennych w Sarajewie („Aleja snajperów”), o uchodźcach z Afganistanu („Na tym świecie”), o zamordowanym w Pakistanie dziennikarzu „The New York Times” („Cena odwagi”).

W dokumencie „Doktryna szoku” przeniósł nawet na ekran ostatnią książkę Naomi Klein o wykorzystywaniu sytuacji kryzysowych przez polityków i ekonomistów. A teraz na na berlińskim festiwalu pokazał coś zupełnie innego: „The Killer Inside Me”. Sfilmował mroczną powieść Jima Thompsona z 1952 roku.

Pozostało 82% artykułu
Film
Cannes 2024: To oni wybiorą laureata Złotej Palmy
Film
Daria ze Śląska wystąpi na Gali Zamknięcia Mastercard OFF CAMERA 2024
Film
#Dzień 4 – Pora się rozruszać
Film
Prawda wyjdzie na jaw. Kryminały na Mastercard OFF CAMERA
Film
Media: Gerard Depardieu zatrzymany przez policję ws. napaści na tle seksualnym
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO