Coco Chanel ***

Coco Chanel (1883 – 1971) zrewolucjonizowała damską modę. To ona uwolniła kobiety z gorsetów i kapeluszy ogrodów, ubrała m.in. w tweedowe kostiumy, spodnie, wylansowała małą czarną i najsławniejsze perfumy świata – Chanel No 5.

Publikacja: 25.06.2009 11:06

Film Fontaine to chwilami nazbyt ckliwa historia o Kopciuszku, który dzięki uporowi i sile charakter

Film Fontaine to chwilami nazbyt ckliwa historia o Kopciuszku, który dzięki uporowi i sile charakteru podbił salony

Foto: SPI

Była bardzo kochliwa, ale nigdy nie wyszła za mąż. Jej partnerami byli bogaci przedsiębiorcy, arystokraci, książę Westminsteru... Za związek z niemieckim oficerem oskarżono ją o kolaborację. Opowieść o jej życiu i karierze mogłaby wypełnić wieloodcinkowy serial.

Anne Fontaine, reżyserka i współscenarzystka „Coco Chanel”, skoncentrowała się jednak na dzieciństwie i młodości bohaterki (Tatou), tworząc chwilami nazbyt ckliwą historię o Kopciuszku, który dzięki uporowi i sile charakteru podbił salony.

Poznajemy ją, gdy jako dziesięciolatka trafia wraz z siostrą do prowadzonego przez zakonnice sierocińca w Owernii. Gdy dorasta, zostaje skierowana do zakładu krawieckiego w Moulins. W dzień szyje, a wieczorami dorabia śpiewaniem w miejscowym kabarecie (jej popisowym numerem jest piosenka „Kto widział Coco na Trocadero” – stąd jej przydomek). Tam poznaje przebywającego na ćwiczeniach wojskowych Etienne’a Balsama (Poelvoorde), milionera i playboya.

Coco marząca o wyrwaniu się z prowincji zdawała sobie sprawę, że z jej statusem społecznym bez wsparcia bogatego partnera żadnej kariery nie zrobi. Mężczyzna chętnie skorzystał z nadarzającej się okazji, ale gdy manewry się skończyły, pożegnał się i wyjechał.

A Coco? Zwaliła mu się na głowę do podparyskiego zamku. Choć przyjął ją bez entuzjazmu, ona zamieszkała na dłużej, bez skrupułów zostając jego utrzymanką. Tam podjęła – eksperymentując na sobie – pierwsze próby tworzenia nowej mody. Dzięki Balsamowi poznała przyszłą klientelę – ludzi z wyższych sfer, i miłość swojego życia Artura „Boya” Capela (Nivola). On pożyczył jej pieniądze na otwarcie pracowni w Paryżu.

Z filmu dowiemy się o uczuciach, albo raczej o ich merkantylnym wykorzystywaniu. Ale nic o tym, dlaczego szalone – jak na owe czasy – pomysły prowincjuszki stały się obowiązującą modą.

[i]Francja 2009, reż. Anne Fontaine, wyk. Audrey Tautou, Benoit Poelvoorde, Alessandro Nivola, Marie Gillain, Emmanuelle Devos[/i]

Była bardzo kochliwa, ale nigdy nie wyszła za mąż. Jej partnerami byli bogaci przedsiębiorcy, arystokraci, książę Westminsteru... Za związek z niemieckim oficerem oskarżono ją o kolaborację. Opowieść o jej życiu i karierze mogłaby wypełnić wieloodcinkowy serial.

Anne Fontaine, reżyserka i współscenarzystka „Coco Chanel”, skoncentrowała się jednak na dzieciństwie i młodości bohaterki (Tatou), tworząc chwilami nazbyt ckliwą historię o Kopciuszku, który dzięki uporowi i sile charakteru podbił salony.

Film
Od klasyków „Sami swoi” oraz „Prawo i pięść” po „Różę” Wojciecha Smarzowskiego
Film
Horrory sprzedają się najlepiej w Hollywood
Film
22. Millennium Docs Against Gravity pokaże świat bez retuszu
Film
Już dzisiaj dowiemy się, kto wygrał Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy! | 9 dzień 18. Mastercard OFF CAMERA
Film
Mastercard OFF CAMERA: Kraków zalany słońcem i ciekawymi filmami
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku