Soul Kitchen — komediowo-baśniowy film Fatiha Akina

Fatih Akin, choć kiedyś zarzekał się w wywiadach, że w kinie nie interesują go bajki i szczęśliwe przypadki ingerujące w życie bohaterów, zrealizował jednak „Soul Kitchen”, współczesną bajkę w komediowej tonacji. I wyszło mu to jako tako.

Aktualizacja: 06.01.2011 17:09 Publikacja: 06.01.2011 16:06

Tytułowa restauracja przestaje w pewnym momencie być tylko miejscem zaspokajania głodu, staje się mu

Tytułowa restauracja przestaje w pewnym momencie być tylko miejscem zaspokajania głodu, staje się multikulturowym skupiskiem fanów funky, R&B, hamburskiego hip-hopu i elektro, rocka, a także greckiego folkloru

Foto: kino świat

Turkowi urodzonemu w Niemczech sławę i nagrody przyniosły filmy „Głową w mur” i „Na krawędzi nieba”. Były to pełne pasji opowieści o życiu na styku odmiennych kultur – niemieckiej i tureckiej, niemożliwości społecznego przystosowania i wykorzenieniu bohaterów, którzy czuli się obco i samotnie i w nowej, i w starej ojczyźnie. Nie było w nich optymizmu ani nadziei na zmianę. A tylko świadomość, że wszędzie będą inni.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/galeria/9131,1,588365.html]Zobacz galerię zdjęć z filmu[/link][/wyimek]

W „Soul Kitchen” bohaterem znów jest emigrant, tym razem urodzony w Niemczech Grek Zinos (Bousdoukos), właściciel tytułowej restauracji, a raczej garkuchni ulokowanej w postindustrialnej ruderze na przedmieściach Hamburga. Byle jakie stoły, brudne okna, wszechobecny tłuszcz i śmieciowe żarcie podlewane piwem – to nie odrzuca stałych bywalców i knajpa jakoś prosperuje. Gdy Zinos próbuje zmienić menu, zatrudniając renomowanego kucharza o – jak się okaże – psychopatycznym charakterze (Unel), stali bywalcy odchodzą.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/artykul/9131,588984-Wysyp-premier.html]Oglądaj tv.rp.pl[/link][/wyimek]

Na szczęście zjawia się nowa klientela – miłośnicy alternatywnej muzyki. Soul Kitchen przestaje być tylko miejscem zaspokajania głodu, staje się multikulturowym skupiskiem fanów funky, R&B, hamburskiego hip-hopu i elektro, rocka, a także greckiego folkloru (ścieżka dźwiękowa imponuje różnorodnością, szczególne miejsce zajmuje na niej przebój Hansa Albersa, idola niemieckiej piosenki okresu hitlerowskiego).

Ale Zinos i tak łatwo nie ma. Ukochana, Niemka z bogatej rodziny (Roggan), wyjeżdża służbowo do Chin i czeka na jego przyjazd. Siedzący w więzieniu rodzony brat (Bleibtreu) liczy na fikcyjne zaświadczenie o zatrudnieniu, by mógł wychodzić na przepustki. Z kolei lokalny gangster – dawny szkolny kolega – robi wszystko, by odkupić lokal, z którym wiąże własne plany. Miejscowy sanepid też się czepia. Do tego Zinos nadweręża kręgosłup.

To dużo jak na jednego człowieka, ale ponieważ to komedia, wszystko kończy się dobrze. Zinos mija kolejne przeszkody, nie zawsze do końca zdając sobie sprawę z czyhających na niego zagrożeń.

Akin na ogół sprawnie korzysta z komediowych schematów. Zbyt często jednak steruje w kierunku bawarskiego poczucia humoru.

[i]Niemcy 2009, reż. Fatih Akin, wyk. Adam Bousdoukos, Moritz Bleibtreu, Birol Unel [/i]

Turkowi urodzonemu w Niemczech sławę i nagrody przyniosły filmy „Głową w mur” i „Na krawędzi nieba”. Były to pełne pasji opowieści o życiu na styku odmiennych kultur – niemieckiej i tureckiej, niemożliwości społecznego przystosowania i wykorzenieniu bohaterów, którzy czuli się obco i samotnie i w nowej, i w starej ojczyźnie. Nie było w nich optymizmu ani nadziei na zmianę. A tylko świadomość, że wszędzie będą inni.

Pozostało 80% artykułu
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko