Kino Świat na DVD: Truffaut, Delon, Belmondo i de Funes

Dla tych, którzy lubią dawne filmy francuskie, firma „Kino Świat” przygotowała 4 nowe zestawy DVD. Pierwszy zawiera obrazy reżysera Francoisa Truffauta; pozostałe — znanych aktorów: Alaina Delona, Jeana-Paula Belmondo i Louisa de Funesa

Aktualizacja: 02.02.2011 13:20 Publikacja: 01.02.2011 12:06

Kino Świat na DVD: Truffaut, Delon, Belmondo i de Funes

Foto: ROL

Francois Truffaut należy do legend europejskiego kina. Obok Jeana-Luca Godarda był jedną z najważniejszych postaci francuskiej Nowej Fali.

Zaczynał karierę jako recenzent filmowy „Cahiers du cinema”, gdzie zasłynął z ostrego pióra. Opublikował tam m.in. słynny artykuł „Tendencje kina francuskiego”, w którym zmieszał z błotem wielu rodzimych scenarzystów i reżyserów. Ale nie ograniczył się do krytyki, sam postanowił robić filmy. „Nie da się nikogo wyprzedzić, jeśli chodzi się jego śladami” — mawiał. Zaczął od krótkich filmów, ale powiew świeżości wniósł do kina opowieścią o trudnym dojrzewaniu — „400 batów”. Po nim poszli Godard, Rivette, Chabrol. Zerwali z konwencjonalną budową filmu, przeciwstawili się skostniałemu „kinu papy”, wprowadzili na ekran elementy autobiograficzne, improwizację, nową narrację pozwalającą na luźną interpretację dzieł.

W boxie „Francois Truffaut” znajduje się 5 filmów. Nakręcona w latach 60. „Gładka skóra”, to historia żonatego mężczyzny, którego jednonocna przygoda przekształca się w trwałe uczucie. „Skradzione pocałunki” (1968) są kontynuacją losów bohatera „400 batów”, podobnie jak pochodzące z 1970 r. „Małżeństwo”. W pierwszym Antoine Doinel układa sobie życie po wyjściu z wojska, w drugim — już jako stateczny mąż — przeżywa fascynację młodą Japonką. W zestawie są również późne obrazy twórcy — „Ostatnie metro” (1980) i „Kobieta z sąsiedztwa” (1981).

Z francuską Nową Falą związany był też bohater innego zestawu — Jean-Paul Belmondo, główna postać „Do utraty tchu” Godarda. Po tym filmie nazwano go „następcą Jeana Gabina” i „francuskim Jamesem Deanem”. On jednak równie chętnie grywał w filmach nowofalowych, jak w komediach i kryminałach. Stał się wręcz specjalistą od ról gangsterów i rozmaitej maści, często pełnych uroku, łobuzów. Sam też kochał życie, z wdziękiem zmieniał kobiety, zawsze pełen energii i humoru. Oglądamy 7 jego wcieleń w filmach Philippe’a de Broki („Cartouche zbójca” i „Wspaniały”), Alaina Resnaisa („Stavisky”), Henriego Verneuila („Strach nad miastem” i „Ciało mojego wroga”), Gerarda Oury („As nad asy”) oraz Alexandre’a Arcady’ego („Skok”).

Belmondo był zawsze „pięknym brzydalem” francuskiego kina, Alain Delon — niebywałym przystojniakiem. W młodości wyrzucony z katolickiej szkoły, w 1953 roku walczył w Indochinach, potem imał się różnych prac: był portierem, roznosicielem mleka, kelnerem. Właśnie w kafejce przy Champs-Elysees na ślicznego chłopca zwrócił uwagę Jean-Claude Brialy i załatwił mu wyjazd na festiwal filmowy w Cannes. Tak zaczęła się kariera Delona.

Uroda predestynowała go do grania w komediach romantycznych, ale nie dał się zaszufladkować. Potrafił dzielić swój talent aktorski pomiędzy kino popularne i artystyczne. Ma na koncie m.in. znakomite role w filmach Rene Clementa („W pełnym słońcu”), Luchino Viscontiego („Lampart”), Michelangelo Antonioniego („Zaćmienie”), Volkera Schloendorffa („Miłość Swanna”). Stał się też gwiazdą filmów gangsterskich i kryminalnych. „Klan Sycylijczyków”, „Borsalino”, „Glina”, „W kręgu zła”, „Samuraj i kowboje”, „Flic Story”, „Śmierć człowieka skorumpowanego” określiły na lata jego emploi. Delon grywał policjantów i gangsterów, zawsze facetów twardych i zdecydowanych. W boxie „Alain Delon” znalazło się 7 filmów: wymienione wyżej „Flic Story” Jacquesa Deraya i „Samuraj i kowboje” Terrence’a Younga, a także „Wdowa Couderc” Pierre’a Granier-Deferre’a, „Diabolicznie twój” Juliena Duviviera, „Szok” Robina Davisa. „Żegnaj przyjacielu” Jeana Hermana i „Pan Klein” Josepha Loseya.

Komik i zgrywus Louis de Funes był jedną z najbardziej popularnych i kasowych postaci francuskiego kina wszech czasów. W jego filmografii jest ok. 150 tytułów. De Funes wcielił się w nieudacznego żandarma z Sain-Tropez, stworzył też niezapomniany duet komiczny z Bourvilem (ich „Wielką włóczęgę” w samej tylko Francji obejrzało blisko 18 mln widzów, a „Gamonia” — 12 mln.). W zestawie obok „Wielkiej włóczęgi” znalazły się tak znane tytuły, jak „Skrzydełko czy nóżka”, „Napad na bank”, „Ach te kobietki! ”, „Mały pływak”, „Zawieszeni na drzewie” i „Skąpiec”. Te 4 zestawy pojawiły się na rynku DVD stosunkowo niedawno. Wytrwałym szperaczom, zwolennikom kina francuskiego polecamy jeszcze wydany wcześniej box z filmami Brigitte Bardot.

Francois Truffaut należy do legend europejskiego kina. Obok Jeana-Luca Godarda był jedną z najważniejszych postaci francuskiej Nowej Fali.

Zaczynał karierę jako recenzent filmowy „Cahiers du cinema”, gdzie zasłynął z ostrego pióra. Opublikował tam m.in. słynny artykuł „Tendencje kina francuskiego”, w którym zmieszał z błotem wielu rodzimych scenarzystów i reżyserów. Ale nie ograniczył się do krytyki, sam postanowił robić filmy. „Nie da się nikogo wyprzedzić, jeśli chodzi się jego śladami” — mawiał. Zaczął od krótkich filmów, ale powiew świeżości wniósł do kina opowieścią o trudnym dojrzewaniu — „400 batów”. Po nim poszli Godard, Rivette, Chabrol. Zerwali z konwencjonalną budową filmu, przeciwstawili się skostniałemu „kinu papy”, wprowadzili na ekran elementy autobiograficzne, improwizację, nową narrację pozwalającą na luźną interpretację dzieł.

Pozostało 81% artykułu
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko