Amerykanin w Warszawie. Stolica w obiektywie Juliena Bryana 1936-1974.

Rusza trzecia odsłona cyklu spotkań towarzyszących wystawie Juliena Bryana. Tym razem o roli fotografii wojennej w historii Warszawy oraz cenie jaką płaci reporter za bycie świadkiem najważniejszych wydarzeń politycznych na świecie opowiedzą - Krzysztof Jaszczyński (Fundacja „Warszawa 1939.pl”), Piotr Andrews oraz Wojciech Jagielski

Aktualizacja: 18.02.2011 12:24 Publikacja: 18.02.2011 12:19

Amerykanin w Warszawie. Stolica w obiektywie Juliena Bryana 1936-1974.

Foto: materiały prasowe

[srodtytul]PROGRAM DNI BRYANA VOL. 3: [/srodtytul]

[b]18 lutego (piątek) [/b]

18.00-19.30 Spotkanie: Trofea wojny

W jakim celu okupanci fotografowali rujnowane przez siebie miasto? Jaką rolę w dokumentowaniu oblężonej Warszawy odegrał Julien Bryan, a jaką niemieccy reporterzy? Czym były dla Niemców zdjęcia z oblężonej Warszawy – narzędziem propagandy, osobistą pamiątką czy może trofeum wojennym? Spotkanie poprowadzi Krzysztof Jaszczyński z Fundacji „Warszawa 1939.pl”.

[b]19 lutego (sobota) [/b] Spotkania filmowe

14.00-17.00 Chciałem by Warszawa była wielka… „Dopilnuję, żeby miał pan samochód i tłumacza do dyspozycji oraz zgodę na fotografowanie wszystkiego, co pan zechce” - spotkanie filmowe na temat legendy prezydenta Stefana Starzyńskiego, który pomógł Julienowi Bryanowi w dokumentowaniu oblężonej Warszawy.

14:00 Stefan Starzyński, 1993, 39', reż. Edmund Szaniawski

15:00 Gdziekolwiek jesteś panie prezydencie...,1978, 86', reż. Andrzej Trzos-Rastawiecki

[i]Powtórka na życzenie widzów. Wieczór filmowy.[/i]

18.00 Fotograf wojenny (War Photographer), reż. Christian Frei, 2001, 96’. Dokument poświęcony Jamesowi Nachtweyowi, jednemu z najwybitniejszych fotografów wojennych. Dzięki kamerze umocowanej na aparacie fotograficznym widz patrzy na świat oczami fotoreportera, towarzyszy mu w trakcie zdjęć na terenie byłej Jugosławii, podczas ekshumacji zwłok pomordowanych w Kosowie oraz w Palestynie.

19.30 Napalm i dziewczyna: Historia pewnej fotografii (The Picture of the Napalm Girl), reż. Marc Wiese, 2010, 53’. Dokument opowiadający historię wstrząsającego zdjęcia wietnamskiej dziewczynki uciekającej przed bombą z napalmem. Czarno-białe zdjęcie z 1972 roku 21-letniego Nicka Uta zdobyło nagrodę Pulitzera i World Press Photo.

[b]20 lutego (niedziela)[/b]

14:00-15.30 Spotkanie: Być dostatecznie blisko

Spotkanie z Piotrem Andrewsem, fotoreporterem Agencji Reutera, nominowanym w 1996 roku do nagrody Pulitzera za zdjęcie masakry w Sarajewie. Pokaz zdjęć i rozmowa o tym, czym jest fotografia wojenna. Jak blisko trzeba być, aby uchwycić rzeczywistość wojenną w jednym kadrze?

16.00-17.00 Pokaz filmowy: Fotograf na wojnie, reż. Huw Talfryn Walters, 2008, 50’. Wybitni fotoreporterzy odsłaniają kulisy swojej pracy. Ashley Gilbertson znalazł się w ogarniętym wojną Iraku w wieku 25 lat. Anastasia Taylor-Lind fotografuje konflikt między Turkami i Kurdami. Stanley Green od 10 lat dokumentuje wojnę w Czeczenii.

17.00-18.30 Spotkanie: Świadkowie wojen Spotkanie z Wojciechem Jagielskim, reporterem „Gazety Wyborczej” i Piotrem Andrewsem, fotoreporterem Agencji Reutera. Rozmowa o etosie zawodowym korespondenta wojennego, fotoreporterach z Bractwa Pif-Paf i (nie)zapomnianych obrazach wojny w Afryce i Azji. Jaką cenę przychodzi zapłacić reporterowi za to, że historia tworzy się na jego oczach, że jest świadkiem najważniejszych wydarzeń politycznych przełomu wieków na całym świecie?

[ramka]W dniach 11-13 marca zapraszamy na ostatnią odsłonę Dni Bryana. W programie m.in. pokaz kolorowanych zdjęć z oblężonej Warszawy autorstwa Juliena Bryana oraz nominowany do Oskara film Śmierć Kevina Cartera (The Death of Kevine Carter) w reżyserii Dana Kraussa. [/ramka]

[ramka]Multimedialna wystawa Amerykanin w Warszawie. Stolica w obiektywie Juliena Bryana 1936-1974 zadedykowana jest amerykańskiemu fotografowi, filmowcowi i korespondentowi wojennemu - Julienowi Bryanowi, którego zdjęcia z oblężonej w 1939 roku Warszawy obiegły świat, a nominowany w 1941 roku do Oscara film Oblężenie, ukazujący prawdziwe oblicze „nowoczesnej wojny”, obejrzało w kinach ponad 80 milionów ludzi. Organizatorzy: Dom Spotkań z Historią (DSH), Instytut Pamięci Narodowej (IPN). Wystawę zrealizowano z udziałem środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wystawę można oglądać w Domu Spotkań z Historią do 13 marca 2011. Szczegółowy program Dni Bryana na stronie [link=http://www.dsh.waw.pl]www.dsh.waw.pl[/link] oraz na www.facebook/DomSpotkańzHistorią [/ramka]

[srodtytul]PROGRAM DNI BRYANA VOL. 3: [/srodtytul]

[b]18 lutego (piątek) [/b]

Pozostało 98% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu