"Jest w nim więcej kin studyjnych niż w Paryżu, więcej aborcji niż w Londynie i więcej uniwersytetów niż w Nowym Jorku" - pisze we wstępie Paco Ignacio Taibo II, redaktor antologii. Mexico City, na terenie którego mieszka 21 milionów ludzi, nigdy nie kojarzyło się z bezpiecznym miastem. Na krwawej sławie stolicy Meksyku korzystali zwłaszcza filmowcy - trudno zapomnieć walki psów i morderstwa w "Amores Perros", czy falę uprowadzeń dzieci dla okupów z sensacyjnego "Człowieka w ogniu". Jednak "Meksyk Noir" nie ogranicza się do epatowania brutalnymi scenami i kreślenia barwnych postaci przestępców. Ten zbiór jest próbą przełożenia języka przemocy na język literatury.
Książka dzieli się na trzy części. "Ponad prawem" to rzecz o policji. Bezkarni funkcjonariusze są największą mafią w mieście. Niżsi stopniem służbiści są wręcz zmuszani do ściągania haraczy. Pod koniec dnia muszą płacić wyznaczoną "dolę" swoim przełożonym. Sami muszą naprawiać służbowe pojazdy i codziennie zdobywać do nich benzynę. Instytucja, która ma walczyć z przestępczością, jest na niej oparta.
Druga część, "Przed egzekucją" to historie czterech zabójstw opowiadanych z różnych perspektyw. W "Bum!" Juana Hernandeza Luny przedśmiertną relację zdaje sama ofiara, a w opowiadaniu "Za drzwiami" Oscara de la Borbolli słychać tylko krzyki kobiety za ścianą, a cała akcja skupia się na sąsiadach zgromadzonych na korytarzu budynku. Z kolei trzecia część "Miasto dusiciel" to historie ludzi, których opary wielkomiejskiego szaleństwa doprowadziły zbrodni. Skończyli martwi albo w więzieniu.
Dwunastkę autorów łączy miasto Meksyk, które znają na wylot. Reprezentują odmienne style literackie, opowiadania różnią się wrażliwością i gatunkowymi inspiracjami. Raz jest to historia wzorowana na klasycznym czarnym kryminale ("Komik, który się nie uśmiechał" o znanym filmowym gwiazdorze zamieszanym w przestępstwo). Gdzie indziej pojawiają się skojarzenia z "transgressive fiction" w duchu Irvine'a Welsha ("Wiewiórka bez drzewa" o beznadziejnie zakochanym w młodej dziewczynie przestępcy), a czasem narracja przypomina wręcz narkotyczną halucynację ("Bóg jest fanatykiem, córko").
"Meksyk Noir" to druga z serii Noir, opublikowana przez wydawnictwo Claroscuro. Wcześniej był tom o Moskwie, a na wiosnę pojawi się trzecia część, skupiająca autorów związanych z Barceloną. Seria kryminalnych opowiadań miejskich to pomysł nowojorskiego wydawnictwa Akashic, które w 2004 roku wydało pierwszy zbiór o dzielnicy Brooklyn. Na polskim gruncie podobnym projektem były nowele "Mówi Warszawa" z 2011 roku. Jak podpowiada tytuł, historie obracały się wokół stolicy. Wśród autorów znaleźli się m. in. Wojciech Albiński, Sylwia Chutnik, Marek Nowakowski i Krzysztof Varga.