Najlepsze w Cannes

Podczas przeglądania tegorocznego programu festiwalu canneńskiego (15–26 maja) można dostać zawrotów głowy - pisze Barbara Hollender

Publikacja: 10.05.2013 17:47

O Złotą Palmę będą walczyły filmy braci Coenów, Alexandra Payne'a, Stevena Soderbergha (nakręcony dla telewizji HBO „Behind the Candelabra"), Jamesa Graya, François Ozona.

Czytaj więcej w "Przekroju"

Silną reprezentację ma Azja — swoje nowe produkcje pokażą m.in. laureat Oscara, twórca słynnego „Rozstania" Irańczyk Asghar Farhadi, Chińczyk Jia Zhanghe, Japończyk Takashi Miike.

Polska kinematografia nie ma szczęścia do canneńskiego konkursu, ale w tym roku wniesie do niego małą cegiełkę, bo koproducentem nowego filmu Romana Polańskiego jest Monolith Films. „Wenus w futrze" to adaptacja erotycznej komedii teatralnej Davida Ivesa inspirowanej XIX-wieczną nowelą Leopolda von Sacher-Masocha. Reżysera, który poszukuje aktorki mogącej zagrać perwersyjną bohaterkę jego sztuki, zagrał Mathieu Amalric. W seksowną artystkę, która spełnia jego oczekiwania, wcieliła się żona Polańskiego — Emmanuelle Seigner. Za kamerą stanął Paweł Edelman.

Z kolei sekcję Piętnastka Reżyserów otworzy inna polska koprodukcja, „Kongres". Powieść Stanisława Lema zekranizował znakomity izraelski twórca, autor „Walca z Baszirem" – Ari Folman, a koproducentem tego obrazu łączącego tradycyjne kino aktorskie z animacją jest firma Piotra Dzięcioła Opus Film. – To animowana fantazja futurologiczna, ale też wołanie o pomoc i krzyk tęsknoty za staroświeckim kinem, jakie znamy i kochamy – mówi Folman. Zdjęcia do „Kongresu", z udziałem Robin Wright, Harveya Keitla i Paula Giamattiego, nakręcone zostały w Los Angeles, Kolonii i Berlinie. Potem dwa lata trwały prace nad animacją w bielskim studiu Orange.

Duży sukces odnieśli najmłodsi polscy artyści. 14-minutowa „Olena" Elżbiety Benkowskiej z Gdyńskiej Szkoły Filmowej została zakwalifikowana do konkursu krótkiego metrażu. Jest to historia dwojga młodych Ukraińców, którzy podróżują przez Polskę do Szwecji. W pociągu złodziej kradnie im paszport. Podróżni muszą go znaleźć, zanim odpłynie prom. Elżbieta Benkowska jest scenarzystką, reżyserką i montażystką filmu. Zdjęcia powstały w gdańskiej Oruni. W sekcji krótkiego metrażu znalazło się zaledwie dziewięć tytułów. Konkurentami „Oleny" będą filmy z Iranu, Palestyny, Islandii, Japonii, Belgii, Południowej Korei i Francji.

Do sekcji studenckiej Cinefondation trafiła etiuda „Dance macabre". Animacja Małgorzaty Rżanek, absolwentki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, jest refleksją na temat śmierci, która nieuchronnie zaprosi każdego z nas do ostatniego tańca. W Cinefondation jury oceni 18 tytułów, które reprezentują szkoły filmowe z czterech kontynentów. Nagrodą dla studenta, który ten konkurs wygra, jest m.in. prawo do pokazania swojego debiutu fabularnego w programie oficjalnym festiwalu canneńskiego. Jest o co walczyć.

www.festival-cannes.fr

Film
„Fenicki układ” Wesa Andersona: Multimilioner walczy o przyszłość
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Film
Hermanis piętnuje źródło rosyjskiego faszyzmu u Dostojewskiego. Pisarz jako kibol
Film
Polskie dokumentalistki triumfują na Krakowskim Festiwalu Filmowym
Film
Nie żyje Loretta Swit, major "Gorące Wargi" z serialu "M*A*S*H"
Film
Cannes 2025: Złota Palma dla irańskiego dysydenta