Reklama
Rozwiń
Reklama

W drodze na Expo 2025 - od wbicia łopaty w Japonii po mural promocyjny na Podlasiu

Rozpoczęta, wreszcie, budowa pawilonu Polski na terenie wystawy oraz akcenty artystyczne w postaci murali w Osace i Białymstoku to kolejne kroki w ramach przygotowań naszego kraju do udziału w Światowej Wystawie Expo 2025 w japońskiej Osace.

Publikacja: 29.08.2024 19:31

Polski mural w Osace, autorstwa Aleksandry Czudżak. Mural ma zachęcać mieszkańców Osaki do odwiedzen

Polski mural w Osace, autorstwa Aleksandry Czudżak. Mural ma zachęcać mieszkańców Osaki do odwiedzenia Pawilonu Polski, a zarazem pokazać inny, mniej znany wymiar polskiej kultury.

Foto: PAIH

Rozpoczęcie Expo 2025 zbliża się wielkimi krokami. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie o charakterze gospodarczym, kulturalnym i turystycznym na świecie rozpocznie się już 13 kwietnia przyszłego roku (i potrwa przez sześć miesięcy do 13 października 2025 r.). Intensyfikowane są prace związane z udziałem Polski w Expo 2025.

Pawilon powstanie na czas?

8 sierpnia br. na wyspie Yumeshima odbyła się ceremonia przekazania działki i inauguracji budowy polskiego pawilonu. - Pawilon Polski to główny element udziału naszego kraju w nadchodzącej wystawie światowej. Przez sześć miesięcy będzie stanowił centrum prezentacji polskiej gospodarki, innowacji, kultury oraz dziedzictwa, które napędza przyszłość. Już teraz zapraszam do wizyty w Pawilonie Polski i do udziału w naszych wydarzeniach gospodarczych i kulturalnych – powiedział podczas ceremonii Jacek Tomczak, wiceminister rozwoju i technologii będący jednocześnie komisarzem generalnym Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka.

- W prace nad powstaniem Pawilonu Polski oraz w realizację programu promocji gospodarczej i kulturalnej zaangażowani są eksperci posiadający bogate doświadczenie, pozyskane również podczas poprzednich Expo. Działamy w szybkim tempie, gdyż mamy jasno określoną wizję oraz plan całego projektu – mówi Magdalena Skarżyńska, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH). To Agencja odpowiada za udział Polski w Expo 2025.

Czytaj więcej

Nowy wykonawca polskiego pawilonu na Expo 2025 w Osace

Budowę polskiego pawilonu na japońskiej ziemi realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą FINASI SPI JV TURNKEY PROJECTS CONTRACTING – FZCO, Nagashima Co., Ltd. oraz JSC Corporation. Przedstawiciele konsorcjum podkreślają, że budynek zostanie ukończony zgodnie z terminem, czyli w lutym 2025 r. Następnie rozpocznie się etap wyposażania wnętrz i montażu instalacji artystycznych. Pawilon Polski przyjmie pierwszych gości w dniu otwarcia Expo (13 kwietnia 2025 r.). Obiekt będzie miał powierzchnię niemal 1000 m². Forma bryły ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się fali kreatywności i innowacyjności Polaków. Koncepcja architektoniczna opiera się na zastosowaniu drewna – zrównoważonego materiału budowlanego. Wyrazista fasada, która będzie zbudowana w oparciu o tradycyjną technikę łączenia drewna “Kigumi Koho”, to ukłon w stronę polskiej i japońskiej tradycyjnej architektury.

Reklama
Reklama

Pawilon będzie zlokalizowany w strefie tematycznej „Ratowanie Życia”. Narożna działka, na której trwa już budowa, ma być dodatkowym atutem, gdyż obiekt będzie widoczny z każdej strony, co pozwoli gościom Expo 2025 zobaczyć jego atrakcyjną architekturą z różnych perspektyw.

- Już teraz otrzymujemy wiele sygnałów ze strony polskich i japońskich mediów, że projekt architektoniczny Pawilonu Polski wzbudza bardzo pozytywne reakcje wśród odbiorców. Takie komentarze dodają jeszcze więcej energii całemu zespołowi odpowiedzialnemu za udział Polski w Expo – mówi Eliza Klonowska-Siwak, zastępca komisarza generalnego Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka.

Jak podkreślają przedstawiciele PAIH Polska, decydując się na tzw. pawilon typu A, czyli budowany samodzielnie, wolnostojący, znalazła się w elitarnym gronie uczestników Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka.

Murale w Osace i Białymstoku

Wraz z inauguracją budowy Pawilonu Polski, ukończono specjalny mural zaprojektowany przez polską artystkę – Aleksandrę Czudżak. Powstanie muralu w Osace jest wyrazem wyjątkowych relacji polsko-japońskich oraz więzi, jaka łączy oba kraje. Mural ma też zachęcać mieszkańców Osaki do odwiedzenia Pawilonu Polski, a zarazem pokazać inny, mniej znany wymiar polskiej kultury. Mural znajduje się w dzielnicy Konohana, niedaleko wyspy Yumeshima, na której odbędzie się Expo.

Z kolei w Polsce, w ramach promocji związanej z udziałem naszego kraju w Expo 2025 odsłonięto japoński mural w Białymstoku.

Reklama
Reklama

Autorem muralu w Białymstoku jest japoński artysta Kohei Yamao, znany także pod pseudonimem BAKIBAKI. - Inspirowałem się spiralnym logo Pawilonu Polski na Expo w Osace, a mój charakterystyczny wzór, który łączy przeszłość z przyszłością, metaforycznie wyraża polskie motto „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”– mówi BAKIBAKI. - Mam nadzieję, że mieszkańcy Białegostoku polubią ten mural, i że na stałe wpasuje się on w miasto, jako pomyślny symbol przypominający japońskiego smoka wzbijającego się do nieba” – dodaje japoński artysta.

Czytaj więcej

Czy warto założyć firmę w Japonii? Rekomendacje polskiego przedsiębiorcy z Tokio

Artystyczny projekt realizowany przez PAIH ma przyczynić się do popularyzacji idei Wystaw Światowych Expo w Polsce oraz wzmacniania relacji polsko-japońskich.

Mural powstał w stolicy Podlasia nieprzypadkowo. Podlaskie będzie pierwszym polskim regionem, który pojawi się na Wystawie Światowej w ramach programu promocji regionalnej, który koordynuje zespół Expo w PAIH. W ramach programu, Agencja podpisała porozumienia z tuzinem z szesnastu urzędów marszałkowskich.  

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego przygotowali szereg wydarzeń biznesowych i kulturalnych, które mają przyczynić się do budowania marki regionu oraz zainteresowania nim Japończyków. Podlasie brało też udział w programie promocji regionalnej podczas Expo w Dubaju i również wtedy rozpoczęło realizację działań promocyjnych jako pierwszy z regionów.

Eksport
Uzbekistan to bardzo obiecujący kierunek dla polskiego biznesu
Eksport
CEC – nowe wsparcie dla biznesu branż kreatywnych w Zjednoczonym Królestwie i UE
Eksport
Oman to kolejny kraj Bliskiego Wschodu, którym zaczyna interesować się polski biznes
Eksport
BGK od ponad dziesięciu lat wspiera polskich eksporterów
Eksport
Bogate kraje Zatoki Arabskiej mocno stawiają na AI, Emiraty w szczególności
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama