Reklama

Bój o świadomość

Meglena Sztilianowa Kunewa. Siła spokoju i opanowania. Tak najczęściej jest opisywana unijna komisarz do spraw konsumenckich. Urzędem kieruje od stycznia tego roku

Publikacja: 15.11.2007 03:44

Bój o świadomość

Foto: Rzeczpospolita

– Sprawia wrażenie osoby ciepłej, choć nie jest zbyt wylewna – mówi Małgorzata Handlik, europosłanka. – Jest zdystansowana, nie złości się, nie jest humorzasta, uważnie słucha i w każdej sprawie stara się znaleźć pozytywny aspekt. W sporach dąży do wypracowania kompromisu.

Meglena Sztilianowa Kunewa urodziła się w czerwcu 1957 roku w Sofii w Bułgarii. Jest żoną finansisty Andreya Pramova. Absolwentka prawa uniwersytetu w Sofii (ukończyła go w 1984), trzy lata później została doktorem prawa. Płynnie mówi po angielsku, francusku i rosyjsku.

Po ukończeniu studiów prowadziła program prawniczy w Bułgarskim Narodowym Radiu. Jednocześnie wykładała na macierzystej uczelni. Od 1990 roku przez 11 lat pracowała jako radca prawny bułgarskiej Rady Ministrów, jednocześnie dokształcając się w dziedzinie stosunków międzynarodowych oraz w prawie ochrony środowiska na Uniwersytecie Georgetown i na innych zagranicznych uczelniach.

Karierę polityczną rozpoczęła w czerwcu 2001 roku – została wówczas posłem bułgarskiego parlamentu. Dwa miesiące później złożyła mandat – objęła bowiem tekę ministra spraw zagranicznych i została głównym negocjatorem Bułgarii z Unią Europejską. Po kilku miesiącach, w maju 2002 roku, została w rządzie Tsara Simeona Sakskoburggotskiego ministrem odpowiedzialnym za sprawy europejskie.

Była jedynym ministrem, który zachował tekę po zmianie rządu po przegranych przez jej partię wyborach parlamentarnych w 2005 roku. W październiku zeszłego roku została nominowana jako pierwszy przedstawiciel Bułgarii do Komisji Europejskiej.

Reklama
Reklama

Przedstawiając Kunewę jako nowego komisarza ds. konsumenckich, Markos Kyprianou, unijny komisarz odpowiedzialny za obszar zdrowia publicznego, powiedział: – Ochrona konsumentów jest głównym punktem zainteresowania europejskiej agendy na rzecz obywateli. Choć wiele już udało nam się dokonać, przed nami jeszcze dużo pracy, którą z pewnością podejmie pani Kuneva.

Sama pani komisarz, przedstawiając w marcu tego roku strategię polityki konsumenckiej Unii do 2013 roku, podkreślała, że „konsumenci powinni być świadomi swych praw, dokonując zakupów zarówno w tradycyjnych sklepach, jak i drogą internetową”. Ostatnio przeprowadzona kontrola przewoźników lotniczych dowodzi, że o tę świadomość postanowiła zawalczyć. Na jej liście priorytetów znalazło się m.in. wzmocnienie pozycji indywidualnego konsumenta, podniesienie stopy życiowej i ochrona przed oszustwami oraz nadużyciami.

Ekonomia
Kredyty gotówkowe a budżet domowy. Jak efektywnie nimi zarządzać?
Ekonomia
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Ekonomia
Nowa era turystyki – kiedy dane pomagają tworzyć lepsze doświadczenia
Ekonomia
Małe i średnie firmy potrzebują doskonalenia kompetencji cyfrowych
Materiał Promocyjny
Rödl & Partner doradza przy sekurytyzacji VEHIS
Reklama
Reklama