– Gdyby nie liczyć wartości technologii i dokumentacji budowy transporterów Rosomak, które Finowie przekazali Wojskowym Zakładom Mechanicznym w Siemianowicach (ok. 160 mln euro), mielibyśmy problem ze wskazaniem innych udanych inwestycji offsetowych Patrii w branży zbrojeniowej – narzekają urzędnicy Departamentu Programów Offsetowych w Ministerstwie Gospodarki. Patria już w 2003 r. w umowie kompensacyjnej zobowiązała się do zainwestowania w Polsce 483 mln euro. Potem wartość offsetu wzrosła do 520 mln euro, bo fiński koncern sprzedał armii dodatkowo 50 transporterów.
Zamówienie na kołowe wozy bojowe w Polsce należy do największych w Europie. Producent rosomaków, siemianowickie WZM, przed pięcioma laty zdobył kontrakt wart prawie 5 mld zł. Armia ma do 2013 r. otrzymać 690 pojazdów.
Finowie nie zgadzają się z krytyczną oceną resortu gospodarki. – Wykonaliśmy już ponad połowę przedsięwzięć zaplanowanych w umowie offsetowej, a transfer technologii do WZM był istotnym elementem tego kontraktu – przypomina Pauli Rumbin, szef Patria Polska. Dodaje, że poza Siemianowicami inwestycje przekroczyły już 80 mln „offsetowych” euro. Dzięki staraniom Patrii do Polski trafiły m.in. zamówienia od producenta farb Tikkurila, swe zakłady rozbudował pod Wrocławiem dostawca armatury hydraulicznej Parker Hannifin. Elementy podwozi do pojazdów (także rosomaków) powstają w firmie Komas w Janowie Lubelskim. Osprzęt elektryczny dostarcza do WZM prywatna firma Darekon z Gdańska, a koła do rosomaków, produkowane według nieodpłatnie przekazanej technologii Patrii, montuje Stomil Poznań. – Wszędzie umowy offsetowe konstruowane były na rynkowych zasadach i opłacają się zainteresowanym – przekonuje Rumbin.
To odpowiedź na zarzuty Zakładu Zespołów Napędowych ze Stalowej Woli, który grozi, że będzie przed sądem dochodził utraconych korzyści, ponieważ Patria nie złożyła w HSW obiecanych offsetowych zamówień. – Z tymi zakładami nie udało się naszym partnerom zrobić biznesu, bo oferowały produkty droższe niż konkurencja – mówi Rumbin i zapewnia, że Finowie wrócili do rozmów w Stalowej Woli.
Większą szansę rynkową mają jednak chyba zupełnie nowe przedsięwzięcia. Trwają m.in. negocjacje w sprawie eksportu kół ze Stomilu do górniczych firm w RPA. Partnerem biznesowym warszawskiego producenta automatyki PIAP ma być innowacyjny CBRN Finland. Patria pracuje także nad ułatwieniem współpracy przy budowie statków Aker Finnyards i Stoczni Marynarki Wojennej. Fiński koncern od dwóch lat czeka na decyzje polskich wojskowych w sprawie rozpoczęcia budowy specjalistycznych wersji rosomaka. Patria chciałaby też kupować w Polsce blachy pancerne. Już zakontraktowała w WZM pięć transporterów dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich. – Siemianowice to strategiczny partner. Tylko WZM może dziś dostarczyć na eksport pojazdy w tak krótkich terminach – chwali szef Patria Polska i potwierdza zainteresowanie fińskiego koncernu udziałem w przyszłej prywatyzacji WZM.