Reklama

Niedługo znikną problemy z podwójną polisą OC

W przyszłym roku znikną problemy z podwójnym ubezpieczeniem OC, gdyż zmienią się przepisy. Na razie jednak trzeba ciągle uważać przy zakupie używanego auta

Publikacja: 03.10.2011 17:37

Niedługo znikną problemy z podwójną polisą OC

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Problem podwójnego ubezpieczenia OC dotyka często osób, które zakupiły używany samochód. Niejednokrotnie wraz z nowym nabytkiem otrzymują one bowiem także zobowiązania wynikające z posiadania polisy OC, zakupionej jeszcze przez poprzedniego właściciela auta.

Zgodnie z przepisami, które obowiązywać będą jeszcze do 10 lutego 2012 r., gdy kupujemy używany samochód, wraz z nim dostajemy polisę OC należącą wcześniej do sprzedawcy auta. Jeżeli nie wypowiemy umowy ubezpieczeniowej w ciągu 30 dni od nabycia samochodu, musimy opłacić składkę wynikającą z umowy zawartej z towarzystwem przez sprzedawcę samochodu niezależnie od tego, czy wykupiliśmy nową polisę OC czy nie. Ale uwaga, w ciągu 30 dni informacja ma dotrzeć do towarzystwa.

Towarzystwa nie uznają za skuteczne powiadomień, które wpłynęły po tym terminie. W takiej sytuacji przyjmują, że polisa przedłużyła się automatycznie, a co za tym idzie - żądają, by zapłacić składkę. Jeśli więc ktoś chce wysłać wypowiedzenie umowy pocztą, powinien zrobić to z odpowiednim wyprzedzeniem.

- Jeśli planujemy ubezpieczyć nasz nowy samochód w innym towarzystwie, pamiętajmy aby najpierw wypowiedzieć tę umowę ubezpieczenia, którą zawarł dotychczasowy właściciel auta. Najlepiej zrobić to osobiście, wówczas będziemy mieć pewność, że wypowiedzenie dotarło do ubezpieczyciela o czasie. Zgodnie z aktualnymi jeszcze przepisami liczy się bowiem data dotarcia pisma do towarzystwa, a nie na przykład data stempla pocztowego – przypomina Marek Baran z Link4.

Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wejdzie w życie 11 lutego 2012 r. Zgodnie z nowymi regulacjami, nabywając używany samochód, będziemy mogli wypowiedzieć obowiązującą umowę ubezpieczenia OC, nie czekając do końca ważności polisy. Z drugiej strony jednak, jeśli nie zerwiemy umowy, to polisa obowiązywać będzie tylko do końca okresu, na jaki ubezpieczenie zostało zawarte.

Reklama
Reklama

– Nowe przepisy zakładają bowiem, że towarzystwo nie będzie mogło automatycznie przedłużyć umowy – oznacza to, że jeśli się w porę nie zorientujemy, zostaniemy bez polisy OC. Zaś ten rodzaj ubezpieczenia nadal będzie obowiązkowy, a za jego brak grozić nam będzie kara – informuje Marek Baran z Link4.

Kolejną korzystną zmianą jest to, że przy wysyłce wypowiedzenia pocztą będzie się liczyła data stempla pocztowego, a nie jak teraz jest - moment dotarcia wypowiedzenia do firmy ubezpieczeniowej. Klient nie będzie więc ponosił odpowiedzialności za niedostarczenie przez pocztę listu w rozsądnym terminie. Do tego ubezpieczyciel będzie miał obowiązek poinformować nas z 14-dniowym wyprzedzeniem o warunkach umowy na kolejny okres ubezpieczenia oraz o możliwości wypowiedzenia dotychczasowej umowy.

Problem podwójnego ubezpieczenia OC dotyka często osób, które zakupiły używany samochód. Niejednokrotnie wraz z nowym nabytkiem otrzymują one bowiem także zobowiązania wynikające z posiadania polisy OC, zakupionej jeszcze przez poprzedniego właściciela auta.

Zgodnie z przepisami, które obowiązywać będą jeszcze do 10 lutego 2012 r., gdy kupujemy używany samochód, wraz z nim dostajemy polisę OC należącą wcześniej do sprzedawcy auta. Jeżeli nie wypowiemy umowy ubezpieczeniowej w ciągu 30 dni od nabycia samochodu, musimy opłacić składkę wynikającą z umowy zawartej z towarzystwem przez sprzedawcę samochodu niezależnie od tego, czy wykupiliśmy nową polisę OC czy nie. Ale uwaga, w ciągu 30 dni informacja ma dotrzeć do towarzystwa.

Reklama
Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Ekonomia
Budżet nowej Wspólnoty
Ekonomia
Nowe czasy wymagają nowego podejścia
Ekonomia
Pacjenci w Polsce i Europie zyskali nowe wsparcie
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Ekonomia
Sektor usług biznesowych pisze nową strategię wzrostu
Reklama
Reklama