Stosowanie amortyzacji
Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Nierzadko stosowane są potrącenia amortyzacyjne, zwane przez ubezpieczycieli optymalizacją, merkantylnym ubytkiem wartości bądź urealnieniem. Ubezpieczyciele często stosują potrącenia amortyzacyjne wynikające z utraty wartości części zamiennych z powodu ich zużycia. Poszkodowany nie dostaje zatem kwoty pozwalającej na pełną rekompensatę poniesionej szkody. Firmy ubezpieczeniowe tłumaczą to tym, że ceny części zamiennych trzeba obniżyć o procentowy współczynnik amortyzacji, gdyż zastosowanie części nowych sprawiłoby, że właściciel auta bezpodstawnie by się wzbogacił. Takie rozumowanie jest błędne, gdyż wartość pojazdów po wypadku z reguły jest niższa niż przed wypadkiem. Towarzystwo może zastosować potrącenie amortyzacyjne wyłącznie wtedy, gdy użycie nowych części prowadziłoby do wzrostu wartości naprawionego pojazdu. Takie sytuacje zdarzają się jednak sporadycznie i ubezpieczyciel musi udowodnić, że do tego doszło.
Uchwała SN z 12 kwietnia 2012 r., ?III CZP 80/11
Zwrot kosztów najmu pojazdu zastępczego
Poszkodowany może wypożyczyć samochód podobnej klasy co uszkodzone auto. Powinien płacić za niego według stawek obowiązujących na rynku lokalnym. Wynajem samochodu zastępczego jest możliwy w czasie naprawy pojazdu lub do czasu zakupu nowego samochodu.
Nie ma tu jednak automatyzmu. Nie w każdej sytuacji poszkodowany otrzyma zwrot pieniędzy za wynajem auta. Może się np. spotkać z odmową, gdy nie będzie potrafił uzasadnić swojego roszczenia albo gdy wypożyczalnia zawyży stawki.
Kwestią sporną jest też czas, na jaki przysługuje auto zastępcze. Szczególnie dotyczy to sytuacji, gdy szkoda jest całkowita, czyli wypłacane jest odszkodowanie równe wartości auta przed szkodą pomniejszonej o wartość wraku. Towarzystwa często przyznają wtedy samochód zastępczy na czas niewystarczający do zakupu nowego auta.