Ogromne projekty modernizujące europejską kolej na głównych szlakach to dziś domena branżowych potęg, takich jak Siemens, Bombardier czy Alcatel. Ale innowacyjne zakłady automatyki z własnymi rozwiązaniami na urządzenia zdalnego sterowania ruchem pociągów i systemy bezpieczeństwa dogoniły ścisłą czołówkę technologiczną.

Kombud jest dziś w kraju jednym z głównych producentów automatyki kolejowej. Spółka wyposaża PKP w automatyczne urządzenia sterujące ruchem pociągów na szlakach lokalnych i regionalnych. Od dawna już markowym produktem Kombudu są zabezpieczenia przejazdów kolejowych. Niedługo co drugi strzeżony przejazd w kraju będzie podnosił rogatki dzięki sterownikom z Radomia. Dyrektor ds. rozwoju Kombudu Marek Chmielewski potwierdza, że firma sporą część zysku przeznacza na nowe opracowania i technologiczny wyścig ze światową konkurencją.

Jeden z wyjątkowych patentów otworzył przed radomską firmą nowe możliwości. Wspólnie z naukowcami z Politechniki Radomskiej i badaczami z kolejowych instytutów konstruktorzy wymyślili i zbudowali komputerowe systemy sterowania ruchem współpracujące z urządzeniami wcześniejszych generacji. Dzięki temu da się modernizować i przenosić w cyfrowy XXI wiek np. starsze, ale sprawne systemy bezpieczeństwa, wykorzystywane m.in. przez PKP.

Radomscy inżynierowie chwalą się, że najnowsze rozwiązania działają już w praktyce: Kombud był jednym z głównych wykonawców modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Łodzi. Najbliższa przyszłość to wprowadzenie nowych rozwiązań w dziedzinie zdalnego kierowania ruchem pociągów, uruchamiania i kontrolowania na odległość sygnalizacji i systemów bezpieczeństwa na przejazdach. Nieprzypadkowo jest to dziś jeden z głównych celów strategii rozwojowej. Mają ją realizować najzdolniejsi inżynierowie wyławiani dziś spośród absolwentów radomskiej politechniki.