W przedsiębiorstwach nieco większych niż te, które określamy jako firmy średniej wielkości, ale jeszcze nie korporacjach (zatrudniające od 10 do 100 pracowników umysłowych), prawie zawsze znajdziemy co najmniej jedną lub więcej (jeśli jest to firma wielooddziałowa) tradycyjną centralę PABX. Również firmowa poczta e-mail i sieć LAN, utrzymywana jest niemal w pełni własnymi siłami, na bazie zakupionych przez firmę serwerów, switchy, czy routerów. Na co dzień utrzymaniem tych wszystkich systemów zajmują się zatrudnieni w firmie eksperci, ale przy większych modernizacjach, czy naprawach niemal zawsze przedsiębiorstwa takie korzystają z zewnętrznej pomocy.
Jak wynika z badań rynkowych, obecnie większość tego typu przedsiębiorstw ma najczęściej internet, telefonię stacjonarną i komórkową od wielu różnych dostawców. Sprawia to, że z każdym z operatorów firmy muszą negocjować osobne umowy i stawki, różnym dostawcom zgłaszają awarie itp. Dodatkowe wydatki sprawiają, że rzeczywiste koszty teleinformatyki są często nawet kilkukrotnie wyższe niż by to wynikało z faktur wystawianych co miesiąc przez operatorów. Dzisiaj średnie firmy wydają na usługi telekomunikacyjne średnio około 4 tysięcy złotych miesięcznie (ok. 2 tys. zł na usługi stacjonarne i 2 tys. zł na usługi komórkowe).*
[srodtytul]Indywidualnie i kompleksowo[/srodtytul]
Czy obecny stan rzeczy spełnia oczekiwania tych przedsiębiorstw? Leszek Sankowski, Starszy Kierownik Zarządzania Ofertą w Netii, uważa, że firmy średniej wielkości nie otrzymują satysfakcjonującej odpowiedzi od operatorów i przedstawia listę takich oczekiwań.