Bankowa batalia o konta

Liczba rachunków osobistych zwiększyła się w ciągu roku o blisko 1,5 mln i sięga 22 mln – wynika z danych zebranych przez „Rzeczpospolitą” w 21 bankach komercyjnych

Publikacja: 23.08.2010 01:56

Bankowa batalia o konta

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski Dariusz Gorajski

W tegorocznej rywalizacji w segmencie kont osobistych wygrały te banki, które oferują konta prowadzone bez opłat, oraz te, które zainwestowały w promocje tych produktów. Największy przyrost w ciągu roku odnotowały Alior Bank, który jest stosunkowo nowym graczem na rynku, BZ WBK, ING Bank Śląski oraz internetowy mBank i Eurobank.

W pierwszej połowie roku banki wydały na reklamy kont ( ROR, oszczędnościowych i firmowych) ponad 155 mln zł, dwa razy więcej niż przed rokiem – wynika z danych Expert Monitora.

Najbardziej spektakularną akcję reklamową z udziałem znanego francuskiego aktora Gerarda Depardieu przeprowadził BZ WBK, który w ciągu roku otworzył 188 tys. nowych kont. Gros z nich przypadało na trzy miesiące trwania tej kampanii, w ramach której nowi klienci otrzymywali 100 zł za otwarcie konta.

– W okresie ostatniej kampanii kont osobistych, tj. od początku marca do końca maja, przybyło nam łącznie 144 tys. nowych rachunków – zdradza Marcin Pawłowski, dyrektor ds. detalicznych produktów depozytowych w BZ WBK. Tłumaczy, że konto osobiste to bazowy produkt bankowy umożliwiający nawiązanie długookresowej współpracy. – Klient zadowolony z konta osobistego to też potencjalny posiadacz kart kredytowych, kredytu hipotecznego, lokat czy produktów strukturyzowanych – dodaje Pawłowski. Jednak nie wszystkie banki wierzą w długofalową skuteczność takich strategii.

– Stawiamy na zwiększanie cross sellingu oraz pozyskiwanie aktywnych rachunków. Dlatego w akcjach marketingowych magnesem dla klientów jest solidna oferta kont, a nie dodatkowe nagrody. Klienci pozyskiwani w ten sposób gwarantują lojalność w relacjach i aktywne korzystanie z produktów – uważa Jarosław Mastalerz, członek zarządu BRE Banku ds. bankowości detalicznej.

W tym roku małą rewolucję na rynku kont wywołał spadek opłat ponoszonych przez banki za korzystanie przez ich klientów z bankomatów innych sieci. Obniżyły je zarówno Mastercard, jak i Visa. W efekcie coraz więcej banków oferuje klientom bezpłatne korzystanie z urządzeń należących do innych instytucji, bo spadły koszty z tego tytułu. Okazało się, że brak opłat za operacje bankomatowe i prowadzenie konta to obecnie główny magnes przyciągający klientów.

– Największą popularnością cieszą się bezpłatne internetowe konta Direct oraz Konto Komfort – mówi Przemysław Dukiel z ING Banku.

Liczba rachunków zwiększa się też w bankach oferujących atrakcyjne kredyty osobom, które zdecydują się na założenie u nich rachunku, i przelewanie tam wynagrodzenia. Przykładem jest specjalizujący się w kredytach walutowych DB PBC, w którym liczba ROR wzrosła o ponad 80 proc., do 125 tys.

W przypadku Eurobanku duży wzrost liczby kont wynika głównie z faktu, że osobom zaciągającym kredyt bank ten oferuje bezpłatny rachunek, przez który mogą spłacać raty.

Największe tuzy rynkowe, czyli PKO BP i Pekao, odnotowały za to niewielki spadek liczby prowadzonych kont.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=m.krzesniak@rp.pl]m.krzesniak@rp.pl[/mail][/i]

W tegorocznej rywalizacji w segmencie kont osobistych wygrały te banki, które oferują konta prowadzone bez opłat, oraz te, które zainwestowały w promocje tych produktów. Największy przyrost w ciągu roku odnotowały Alior Bank, który jest stosunkowo nowym graczem na rynku, BZ WBK, ING Bank Śląski oraz internetowy mBank i Eurobank.

W pierwszej połowie roku banki wydały na reklamy kont ( ROR, oszczędnościowych i firmowych) ponad 155 mln zł, dwa razy więcej niż przed rokiem – wynika z danych Expert Monitora.

Pozostało 82% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy