Trzecia pozycja, na jakiej uplasowała się w rankingu CE TOP 500 Skoda, potwierdza, że firma z logo w kształcie indiańskiej strzały jest kołem napędowym czeskiej gospodarki. W pierwszym półroczu 2011 z zakładów Skody wyjechało ponad 356 tys. samochodów, o 24 proc. więcej niż przed rokiem. W lipcu wyniki jeszcze się poprawiły – produkcja była już większa od ubiegłorocznej o prawie 29 proc. Pozycja lidera, jaką na motoryzacyjnej mapie regionu zajmują Czechy, pozostanie więc dzięki Skodzie niezagrożona.
– Skoda nabiera coraz większego tempa i nie zamierza zdejmować nogi z pedału gazu. W najbliższych latach wprowadzimy na rynek kilka nowych modeli, poszerzając gamę oferowanych samochodów – zapowiada Jurgen Stackmann, członek zarządu marki Skoda odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.
Imponujący rozwój
Tempo wzrostu sprzedaży czeskiego producenta może imponować, zwłaszcza w Europie Zachodniej. Pod koniec pierwszego półrocza dużym zainteresowaniem auta Skody cieszyły się w Belgii (wzrost sprzedaży w czerwcu o 48,2 proc.), Holandii (38,8) czy Wielkiej Brytanii (18,7). W całej Europie od stycznia do czerwca Skoda sprzedała 262,1 tys. aut, o prawie 8 proc. więcej niż rok wcześniej, gdy tymczasem cały rynek europejski skurczył się o prawie 2 proc.
Również na rynkach pozaeuropejskich i wschodzących Skoda rozwija się dynamicznie. W niedługim czasie ma rozpocząć w zakładach GAZ w Niżnym Nowogrodzie produkcję dwóch modeli – Octavii oraz Yeti na rynek rosyjski. Volkswagen Group Rosja oraz rosyjski GAZ Group podpisały umowę na roczną produkcje 100 tys. aut. Jako pierwsza z linii produkcyjnej ma zjechać yeti, następnie rozpocznie się produkcja octavii. Umowa zakłada kontynuowanie produkcji do roku 2019. Kierownictwo Skody podkreśla, że rynek rosyjski jest dla marki jednym ze strategicznych, a jego znaczenie stale wzrasta. Nic dziwnego: w pierwszym półroczu 2011 r. Skoda sprzedała w Rosji 25,5 tys. aut, o 63 proc. więcej niż przed rokiem. Jak powiedział szef zarządu Skody Winfried Vahland, partnerstwo z grupą GAZ to doskonała szansa na kontynuację strategii rozwoju marki w Rosji.
Bogata historia
Skoda jest jednym z najstarszych na świecie producentów samochodów. Jej historia sięga 1895 roku, kiedy mechanik Vaclav Laurin i księgowy Vaclav Klement założyli manufakturę produkującą rowery, od 1898 – motocykle, a w 1905 roku zbudowali pierwszy czterokołowy pojazd. W 1925 roku ich spółka połączyła się z koncernem Skoda, który jeszcze przed I wojną światową był potężną fabryką zbrojeniową i wytwórcą ciężkiego sprzętu, w tym silników lotniczych. Produkcja samochodów zaczęła się szybko rozwijać: jeszcze przed 1939 rokiem w zakładach powstawały samochody osobowe, sportowe, autobusy, a także ciągniki rolnicze i ciężarówki. Po wojnie zakłady upaństwowiono, ale nowe modele zaczęły powstawać dopiero w połowie lat 50.