Tanie konta bankowe podbijają rynek

O 15 proc. obniżył się od początku roku średni koszt korzystania z konta osobistego - wyliczył dla "Rz" serwis Comperia.pl

Publikacja: 09.09.2011 11:11

Tanie konta bankowe podbijają rynek

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Za pakiet kilku podstawowych usług (prowadzenie rachunku, używanie karty debetowej, sześć przelewów przez Internet, w tym jeden wewnętrzny i cztery wypłaty z bankomatów, z czego jedna z maszyny obcej sieci) w styczniu br. klienci banków płacili średnio 25,3 zł, natomiast w sierpniu już tylko 21,5 zł.

Dzieje się tak dlatego, że coraz więcej instytucji rezygnuje nie tylko z pobierania opłat za prowadzenie konta, ale także z prowizji za poszczególne operacje. Zniżkowa tendencja powinna się utrzymywać i w kolejnych miesiącach.

- Trend, z jakim mamy do czynienia w opłatach za użytkowanie konta bankowego, wydaje się bardzo stabilny. To efekt coraz większej konkurencji na rynku oraz rosnącej świadomości klientów. Dzięki powszechnemu dostępowi do mediów elektronicznych mogą oni śledzić zmiany w cennikach banków i wybierać najlepsze oferty - przekonuje Jacek Kasperczyk, analityk Comperia.pl.

Autorzy zestawienia wyliczają średnią opłatę za konto na podstawie cenników wszystkich dostępnych na rynku rachunków, niezależnie od tego, ilu klientów z nich korzysta. Nie korygują jej o rynkowe udziały poszczególnych banków, ani o wielkość sprzedaży poszczególnych rodzajów kont. Wyliczenie nie uwzględnia więc tego, że wprowadzone niedawno do oferty tanie rachunki, z ciekawymi bonusami dla klientów, sprzedają się znacznie lepiej od tradycyjnych kont, a ich udział rynkowy systematycznie rośnie.

I tak np. ING otworzyło w pierwszym półroczu br. ponad 164 tys. Kont z Lwem (łącznie dla konsumentów i mikroprzedsiębiorców). W tej liczbie prawie 151 tys. to konta Direct - bez opłaty za prowadzenie, umożliwiające bezprowizyjne wypłaty ze wszystkich krajowych bankomatów.

W tym samym okresie BGŻ zawarł 49,8 tys. nowych umów o prowadzenie ROR. 35,1 tys. klientów zdecydowało się na otwarcie Konta z Podwyżką, gdzie bank dopłaca klientowi 1 proc. wpływającej na rachunek pensji i pozwala za darmo wypłacać gotówkę z dowolnych bankomatów. Rachunków pozostałych typów sprzedało się tylko 14,7 tys.

Z kolei w Millennium zdecydowanie największą popularnością cieszy się Dobre Konto, również zapewniające darmowe wypłaty gotówki, a dodatkowo zwrot 3 proc. sum wydanych kartą w sklepach spożywczych, super- i hipermarketach oraz na stacjach paliw. W ciągu sześciu miesięcy od jego wprowadzenia, a więc od marca do września, bank podpisał z klientami 120 tys. umów o rachunek tego typu. Innych ROR-ów sprzedano w tym czasie tylko 55 tys.

Rachunki BGŻ i Millennium nie są jedynymi, których posiadacze są nagradzani finansowo za aktywność. Zwrot części kwot wydanych kartą do konta mogą otrzymać jeszcze np. klienci BZ WBK i Alior Banku (dotyczy to tylko wybranych rodzajów rachunków). Bardziej skomplikowany program premiowy działa w BOŚ, gdzie bonusy są przyznawane nie tylko za używanie karty w sklepie, ale też przelewy, stałe zlecenia i polecenia zapłaty realizowane z rachunku. W każdej z tych instytucji przyznana premia może być wyższa niż suma pobieranych przez bank opłat. To zaś oznacza, że na koncie osobistym - nawet nieoprocentowanym - da się zarabiać.

Za pakiet kilku podstawowych usług (prowadzenie rachunku, używanie karty debetowej, sześć przelewów przez Internet, w tym jeden wewnętrzny i cztery wypłaty z bankomatów, z czego jedna z maszyny obcej sieci) w styczniu br. klienci banków płacili średnio 25,3 zł, natomiast w sierpniu już tylko 21,5 zł.

Dzieje się tak dlatego, że coraz więcej instytucji rezygnuje nie tylko z pobierania opłat za prowadzenie konta, ale także z prowizji za poszczególne operacje. Zniżkowa tendencja powinna się utrzymywać i w kolejnych miesiącach.

Pozostało 83% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy