Zapaść na rynku kredytów samochodowych

Liczba pożyczek samochodowych zaciągniętych w IV kwartale 2011 r. spadła w porównaniu z analogicznym okresem  2010 r. o 25,5 proc.

Publikacja: 27.03.2012 03:55

Zapaść na rynku kredytów samochodowych

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Z raportu przygotowanego przez Open Finance i Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar na podstawie danych zebranych w dziesięciu bankach wynika, że w IV kw. 2011 r. Polacy zaciągnęli niespełna 17 tys. kredytów samochodowych na łączną kwotę 754,6 mln zł. W analogicznym okresie 2010 r. było to prawie 22,8 tys. kredytów o łącznej wartości 859,2 mln zł.

– O ile sytuacja na rynku klientów flotowych wygląda nieźle, to zdecydowanie gorzej wypada sektor klientów indywidualnych – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru. – Trwający kryzys gospodarczy i związana z nim niepewność odnośnie do miejsc pracy oraz zarobków sprawiają, że chęć zadłużania się tej grupy osób jest mniejsza. Tym bardziej że część z nich ma już inne obciążenia kredytowe, np. w postaci kredytów hipotecznych – podkreśla.

W skali całego roku rynek zanotował nieco mniejsze spadki, ale i tak strata w ujęciu liczbowym wyniosła -18,1 proc. W 2010 r. banki udzieliły blisko 89,5 tys. kredytów, podczas gdy w ubiegłym roku było ich nieco ponad 73 tys. Trochę lepiej wygląda sytuacja w ujęciu wartościowym. W 2010 r. łączna kwota udzielonych kredytów wyniosła niecałe 2,51 mld zł. W 2011 r. było to 2,36 mld zł, co oznacza spadek o 11,1 proc.

Mimo mniejszej liczby kredytów wzrosła jednak ich średnia wartość. W IV kw. 2011 r. wyniosła 43,6 tys. zł, o 1 tys. zł więcej niż rok temu.

– Koniec roku to okres wyprzedaży aut z wyższych segmentów. Ten sektor odczuwa skutki pogorszenia się koniunktury rynkowej później, niż ma to miejsce w przypadku samochodów klasy małej i średniej. Na zakup auta z segmentu premium klienci potrzebują jednak większej ilości gotówki, co przekłada się na wzrost wartości zaciąganych kredytów – tłumaczy Drzewiecki.

Spośród 10 banków biorących udział w badaniu (Alior Bank, Bank Pocztowy, BNP Paribas Bank, Credit Agricole, Fiat Bank Polska, Getin Noble Bank, mBank, Mercedes-Benz Bank Polska, MultiBank, Volkswagen Bank Polska), w IV kw. 2011 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2010 r.,  aż 9 zanotowało spadek liczbowy i wartościowy udzielanych kredytów. Zyskał tylko jeden – BNP Paribas.

- Przede wszystkim to wynik wprowadzenia struktury sprzedażowej, która w szczególności opiera się na własnej sieci doradców mobilnych. Dzięki temu mogliśmy w większym stopniu dotrzeć do potencjalnych klientów i nowych kontrahentów – mówi Robert Kluś, dyrektor zarządzający ds. rynku w BNP Paribas Bank Polska. – W minionym roku bardziej zaangażowaliśmy się również w segment aut nowych; gdzie byliśmy aktywni na rynku dealerów. Naszym klientom oferowaliśmy również szereg promocji kredytów na zakup auta, zwłaszcza w ostatnim kwartale 2011 r. – dodaje Kluś.

17 tysięcy

kredytów samochodowych zacią- gnęli Polacy w IV kw. 2011 r., rok wcześniej – 22,8 tys.

Jak rozsądnie wybrać kredyt? Specjaliści radzą, by przede wszystkim zwracać uwagę na rzeczywistą roczną stopę oprocentowania, a nie na samo oprocentowanie nominalne. – Warto przyjrzeć się całkowitemu kosztowi kredytu, czyli sumie odsetek, prowizji i opłat, które zapłaci klient. Oczywiście im okres kredytowania jest krótszy, tym lepiej, bo mniej zapłacimy za odsetki – wskazuje Marcin Krasoń, analityk Open Finance.

Większość banków pobiera opłatę za udzielenie kredytu, ale może się ona różnić w zależności od kanału dystrybucji.

– To istotne zwłaszcza w przypadku banków samochodowych, które nie mają własnych placówek, a zdecydowaną większość kredytów sprzedają przez sieć dilerską i pośredników – wyjaśnia Krasoń. – Ich oferta może być nieco wirtualna, ponieważ będzie wyliczona dla kredytu udzielonego w placówce bankowej, a kredyt na nowy samochód częściej zaciąga się bezpośrednio u dilera – dodaje analityk.

Radzi również, by biorąc kredyt na samochód, postarać się o 20 – 25 proc. wkładu własnego. Wówczas bank zaoferuje nam niższą marżę.

Ekonomia
Podcast „Twój Biznes”: Nowe restrykcje USA na chipy: Polska w gronie krajów drugiej kategorii
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Ekonomia
Biznes ma szansę zbudować kapitalizm interesariuszy
Ekonomia
Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag Polska: Jest optymizm, ale i wiele wyzwań
Ekonomia
Pogrom byków na GPW. Gdzie jesteś św. Mikołaju?
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej