Dobra osobiste: konsumentka musi przeprosić właściciela sklepu za pomówienie go ?w gazecie

Konsumentka musi przeprosić właściciela sklepu za pomówienie go w gazecie, że sprzedał jej zapluskwione meble, wskutek czego sprawa trafiła do prokuratury.

Publikacja: 17.10.2013 08:34

Konsumentka musi przeprosić właściciela sklepu za pomówienie go ?w gazecie

Konsumentka musi przeprosić właściciela sklepu za pomówienie go ?w gazecie

Foto: www.sxc.hu

Ewa D. z Łomży w marcu 2012 r. kupiła w sklepie Piotra K. dwa nowe tapczany. Pół roku później zgłosiła reklamację do producenta mebli, twierdząc, że wychodzą z nich robaki. Oględziny przeprowadzone przez przedstawiciela producenta mieszkaniu Ewy D. wykazały, że ramy drewniane w tapczanie są czyste i zdrowe, pianka i obicia materiałowe wolne od wad. Serwisant dostrzegł jednak kilka robaków w różnych miejscach tych łóżek oraz na podłodze, ścianie, dywanie w mieszkaniu. W pokoju, w którym stały łóżka, przechowywana była odzież, którą kobieta handlowała. Serwisant zabrał kilka robaków, aby przekazać je do badań.

Okazało się, że są to różne formy rozwojowe pluskwy domowej, która przebywa w starych meblach, pod tapetami, dywanami, w szparach podłóg, a jej przeniesienie możliwe jest przez używanie koców, pościeli, odzieży, starych mebli, np. kupionych w komisie. Owady te po kilku dniach od zakupu rzeczy opuszczają je i rozchodzą się po innych pomieszczeniach w poszukiwaniu nowych kryjówek i pokarmu. Nie jest możliwe ich przeniesienie na nowych meblach pochodzących bezpośrednio z wytwórni ze względu na ciągły przepływ i ruch materiałowy.

Producent nie uznał reklamacji. Kobieta wystąpiła więc z reklamacją do sprzedawcy. On także odmówił, powołując się na stanowisko producenta mebli.

Kilkanaście dni później w dzienniku „Fakt" ukazał się artykuł poświęcony tej sprawie. Kobieta żaliła się, że z tapczanów kupionych w sklepie Piotra K. wychodzą pluskwy i inne robaki, a producent i sprzedawca nie chcieli wymienić łóżek, dlatego sprawa trafiała do prokuratury. Gazeta zamieściła też zdjęcie Piotra K. na tle sklepu, którego jest właścicielem. Mężczyzna zarzucił klientce naruszenie dóbr osobistych.

Sąd Okręgowy w Łomży uznał roszczenie za słuszne (sygnatura akt I ACa 374/13). Stwierdził, że Ewa D. naruszyła dobre imię i cześć Piotra K. jako przedsiębiorcy, co może prowadzić do utraty przez niego wiarygodności na rynku i obniżenie dochodowości jego firmy, z której utrzymuje rodzinę. Publicznie pomówiła go o sprzedaż mebli zapluskwionych i podała, że sprawą zajmuje się prokuratura.

Sąd stwierdził, że nie udowodniła tych twierdzeń.

Najprawdopodobniej pluskwy pojawiły się w jej domu wraz z używaną odzieżą, którą handlowała obwoźnie przez ponad trzy lata. Ponadto w dniu ukazania się artykułu prokuratura nie prowadziła żadnego postępowania w tej sprawie. Ewa D. nie wskazała, że złożyła zawiadomienie. Jej działanie było więc bezprawne.

Sąd nakazał jej zamieszczenie jednorazowych przeprosin w wydaniu papierowym dziennika i przez dwa miesiące w wydaniu internetowym. Sąd Apelacyjny w Białymstoku zmienił wyrok, jedynie łagodząc obowiązek zamieszczenia przeprosin na portalu do jednorazowego oświadczenia.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów