Reklama
Rozwiń
Reklama

Facebook zyskuje nowe uprawnienia w zakresie danych osobowych użytkowników

Portal będzie mógł wykorzystywać dane o lokalizacji użytkowników do celów komercyjnych.

Publikacja: 19.11.2014 20:19

Facebook zyskuje nowe uprawnienia w zakresie danych osobowych użytkowników

Foto: www.sxc.hu

Facebook zmienił swoją politykę prywatności. Dzięki temu automatycznie dostosuje reklamy, także te regionalne, do aktualnego miejsca pobytu użytkownika.

Reklamodawcy będą również otrzymywali informacje na temat płatności wykonywanych przez użytkowników za pośrednictwem serwisu.

Facebookowa prywatność

– To nie tyle zwiększenie, ile pogłębienie uprawnień Facebooka. Użytkownicy w dalszym ciągu nie mają wpływu na to, jakie dane o nich będzie zbierać i analizować firma z Menlo Park – mówi Kamil Śliwowski z Fundacji Panoptykon. Jak podkreśla, osoby korzystające z portalu nie są chronione na wypadek wycieku danych z Facebooka, przejęcia tych danych przez rząd ani wykorzystania ich do celów biznesowych.

– Facebook zapewnia użytkowników, że nie udostępnia informacji na ich temat innym podmiotom z wyjątkiem sytuacji, w których uzyskał na to zgodę i odpowiednio o tym poinformował. Szkopuł w tym, że taką zgodę wyraża każdy użytkownik, akceptując regulamin, który jest jedyną wiążącą strony umową – tłumaczy Małgorzata Świeca, dyrektor generalny Kancelarii Prawnej Świeca i Wspólnicy. – Zasady dotychczasowej polityki prywatności oraz skala ich skutków są naprawdę zatrważające. FB, profilując użytkowników do celów reklamowo-marketingowych, monitoruje całą ich aktywność w sieci – alarmuje.

A zmienione zasady polityki prywatności mają ulepszyć oraz uszczegółowić działania, które pozwolą uzyskać większą liczbę potencjalnych reklamodawców.

Reklama
Reklama

– Samo użycie sformułowania „prywatność" jest zbyt daleko idące, a „facebookowa prywatność" to wręcz swoisty oksymoron – zauważa.

Osoby, które są już użytkownikami Facebooka, a nie godzą się z jego polityką, mogą usunąć swoje konto. Nie oznacza to jednak, że ich dane zostaną automatycznie wymazane z zasobów portalu. Niektóre informacje mogą być przechowywane w kopiach zapasowych i rejestrach przez maksymalnie 90 dni. Część pozostaje również w serwisie w sposób trwały, jak np. posty w danej grupie lub wysyłane przez nas wiadomości.

Prawo kalifornijskie

Bezsilność wobec nowej polityki prywatności Facebooka pokazuje, że potrzebna jest koordynacja działań w zetknięciu z gigantem społecznościowym.

Zdaniem Kamila Śliwowskiego dużym krokiem w tym kierunku byłoby uchwalenie dyrektywy unijnej o ochronie danych osobowych.

– Właściciele portalu musieliby się liczyć z prawem unijnym, dokonując zmian w zasadach prywatności. Prace nad dyrektywą zatrzymały się jednak kilka miesięcy temu na poziomie Rady Europejskiej – zwraca uwagę.

Obecnie wszelkie roszczenia przeciwko serwisowi podlegają przepisom stanu Kalifornia. To w nim bowiem znajduje się siedziba firmy.

Reklama
Reklama

– A portal niewątpliwie zadbał o to, aby treść zawieranych przez nas umów była w pełni zgodna z prawem stanowym – podsumowuje mecenas Świeca.

Opinia dla „Rz"

Paweł Litwiński z Instytutu Allerhanda

Zmiany polityki prywatności Facebooka mają dwa aspekty: portal namawia użytkowników do określania dostępności publikowanych przez nich treści, ale jednocześnie zamierza zbierać więcej informacji o nich, na co zainteresowany nie będzie miał wpływu. Będą to informacje o miejscu wykonania publikowanych zdjęć, o przeglądanych treściach, osobach, z którymi użytkownicy się komunikują, czy płatnościach wykonywanych za pomocą serwisu. Dane będą wykorzystywane „do świadczenia i doskonalenia usług", czyli do celów marketingowych. Wszystko to powoduje, że portal będzie wiedział o użytkownikach jeszcze więcej, a oni nie będą mogli nic na to poradzić – oczywiście poza rezygnacją z FB.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama