Coraz więcej biur, urzędów czy firmowych działów wprowadza zarządzanie projektowe. Jest ono bowiem, pod względem efektywności, oceniane wyżej niż tradycyjnej, oparte na hierarchiczne strukturze, w której to szef działu czy departamentu kieruje wszystkimi zadaniami.
– Polscy pracodawcy rekrutują profesjonalnych project managerów głównie do działów IT, bądź do złożonych, trudnych projektów. A efektywnego zarządzania projektami brakuje w różnych działach i na różnych szczeblach organizacji - mówi Peter Strupp, członek zarządu grupy doradczej United Business Development S.A. Jego zdaniem osoby odpowiedzialne w firmach za zarządzanie nie promują dobrych projektów, często z tego powodu, że zbyt wiele do nich trafia. A przecież kierownikiem projektu może być szeregowym pracownik zatrudniony w jednym z firmowych działów, który jednocześnie podejmuje odpowiedzialność za przeprowadzenie konkretnego przedsięwzięcia - np. wdrożeniem nowego systemu organizacji pracy, logistyki czy też zorganizowanie firmowej weekendowej eskapady.
[srodtytul]Wiele umiejętności[/srodtytul]
Praca kierownika projektu (ang. project manager) to łączenie różnych umiejętności: budżetowania, tworzenia harmonogramów, przygotowania dokumentacji czy zarządzanie ludźmi. Osoby te muszą też dobrze znać merytoryczną stronę przedsięwzięcia, które prowadzą. Dlatego z reguły projektami IT kierują informatycy, projektami budowlanymi inżynierowie, festiwale organizują osoby związane z show biznesem, a kampanie reklamowe przeprowadzają specjaliści z tej branży, znający realia agencji reklamowych.
— Kierownik projektu to osoba, która odpowiada za planowanie, organizowanie i zarządzanie zasobami przypisanymi do określonego projektu. Jego zadaniem jest zrozumienie oczekiwań i celów klienta, a następnie przełożenie ich na pracę szeroko rozumianej produkcji - mówi Ewelina Chlebińska, account director w agencji Hypermedia. Podczas całego procesu produkcji kierownik nadzoruje prace poszczególnych działów, będąc tak naprawdę główną osoba odpowiedzialną za całkowity efekt końcowy i wdrożenie projektu.