Reklama
Rozwiń
Reklama

Z jakiego powodu RPP nie obniża stóp procentowych? Polacy nie mają wątpliwości

51 proc. Polaków uważa, że o decyzjach RPP, by już od ponad roku nie obniżać stóp procentowych, w co najmniej połowie przesądziły powody polityczne – wynika z najnowszego sondażu Opinia24 dla RMF FM. To pokazuje dużą nieufność wobec niezależności NBP, na którego czele stoi Adam Glapiński.

Publikacja: 22.04.2025 12:56

Prezes NBP Adam Glapiński

Prezes NBP Adam Glapiński

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Stopy procentowe w Polsce tkwią w miejscu od października 2023 roku. Główna stopa procentowa Narodowego Banku Polskiego – stopa referencyjna - zatrzymała się po ostatnich wyborach parlamentarnych na poziomie 5,75 proc. i ani drgnie. Rada Polityki Pieniężnej swoimi decyzjami nie tylko wywołuje rosnące zniecierpliwienie kredytobiorców, którym ciążą wysokie raty, ale też zaskakuje ekonomistów, którzy wskazują na obniżającą się inflację.

Dopiero w kwietniu 2025 roku prezes NBP Adam Glapiński nagle zmienił retorykę i zapowiedział, że „w najbliższym czasie może pojawić się przestrzeń do obniżenia stóp procentowych”. Może to być pokłosie publicznych apeli kolejnych kandydatów na prezydenta do Adama Glapińskiego o ulżenie zadłużonym Polakom. O obniżkę stóp nawoływali Rafał Trzaskowski, Szymon Hołownia, a w końcu również Karol Nawrocki.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Dane gospodarcze
Inflacja otworzyła drzwi do kolejnej obniżki stóp procentowych
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Dane gospodarcze
Inflacja miała pójść w górę, a spadła. Niespodzianka od GUS
Dane gospodarcze
EBC utrzymał stopy procentowe bez zmian
Dane gospodarcze
PKB strefy euro nieco lepszy od oczekiwań, a Niemcy w stagnacji
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane gospodarcze
Bank Rosji szczery do bólu. Publikuje czarny scenariusz
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama